Alimentatia de refacere

alim de refacere_0

Efortul fizic – efortul sportiv provoaca unele modificări metabolice la nivelul marilor functii, sistemelor si organelor corpului.

Cel mai natural mijloc de corectare a acestor modificari induse de efortul fizic este alimentatia.

Alimentatia igienica – contribuie la restabilirea organismului dupa efort, prin refacerea homeostaziei mediului intern, combaterea oboselii, asigurand refacerea si functionarea eficienta a organismului.

 alim de refacere_3

Ratia de refacere – reprezinta aportul alimentar oferit organismului in orele de dupa efort (8-12 ore). Aceasta are rolul de a acoperi resursele epuizate, dar si de a asigura suportul energetic pentru urmatoarele activitati, eforturi.

Ratia de refacere este un mijloc fundamental al refacerii metabolice.

Acest tip de ratie este normo- (sau hipo-) calorica, hiperhidrica, hiperglucidica, hipolipidica, bogata in radicali alcalini necesari combaterii acidozei metabolice (lactate, legume, fructe, sucuri naturale).

Imediat după efort, nu se abuzeaza in ingerarea de alimente, deoarece organismul obosit dupa efort trebuie sa sustina un nou efort, de digestie, supraincarcand functiile corpului.

Abuzul de alimente, imediat după efort, constituie o sursa de obosire, nicidecum de dezobosire, fara a mai lua in consideratie si riscul unor boli digestive (care s-ar putea instala) .

alim de refacere_4

Acestea pot fi cauzate de hiperexcitabilitatea sistemului nervos central si insuficienta sucurilor, care nu va favoriza prelucrarea alimentelor si asimilarea, in aceasta situatie, organismul ar obosi suplimentar si ar acumula noi toxine.

Ratia de refacere post-efort trebuie sa inceapa cu reechilibrarea hidroelectrolitica, adica refacerea cantitatii de lichide si de minerale necesare unei bune functionari a corpului.

Pentru accelerarea refacerii organismului dupa eforturi psihofizice, (D’Adamo, P., 2001) recomanda consumul alimentelor, individualizand dieta in functie de grupa sanguina!

Grupa sanguina este un factor determinant al nivelurilor energetice, al raspunsului emotional si fizic la efort, la stress.

Fiecare grupa contine mesajul genetic al alimentatiei, fapt care argumenteaza consumul anumitor produse, deoarece intre sange si alimente se produce o reactie chimica, care face parte din mostenirea genetica. Alimentele pe care sportivii la consuma inainte, dar si dupa efort, au un impact direct asupra starii de sanatate si asupra potentialului energetic.

alim de refacere_2

 Sportivii cu grupa de sange 0 („vanatorii”), se refac mai repede, consumand produse, care genetic au o eficienta mai mare, respectiv:

  • produse de carne: vaca, miel, caprioara, inima, ficat;
  • peste: cod, hering, macrou, pastrav, scrumbie;
  • lactate: unt, branza telemea, lapte de soia;
  • uleiuri: masline, susan;
  • legume: fasole, mazare, ceapa rosie, broccoli, spanac;
  • fructe: prune, smochine, cirese, ananas;
  • ceai: tei, menta, maceşe, papadie, ulm;
  • bauturi: ceai verde, bere, vin rosu si alb;
  • vitamine si saruri: B, K, I.

Sportivii cu grupa de sange A („cultivatorii”), se refac mai repede, consumand produse, care genetic au o eficienta mai mare, respectiv:

  • produse de carne: curcan, pui;
  • peste: crap, cod, stiuca, pastrav, sardina;
  • lactate: lapte de capra, branza feta, iaurt;
  • uleiuri: masline;
  • legume: fasole, linte, soia, morcovi, dovleac, sfecla;
  • cereale: porumb, orez, secara;
  • fructe: smochine, cirese, grapefrut, lamai, mere, struguri, pepene;
  • ceai: macese, musetel, echinacea, ceai verde, valeriana;
  • bauturi: apa, cafea, vin rosu si alb;
  • vitamine si saruri: B, C, E, Ca, Fe.

Sportivii cu grupa de sange B („nomazii”), se refac mai repede, consumand produse, care genetic au o eficienta mai mare, respectiv:

  • produse de carne: miel, oaie, iepure, vanat;
  • peşte: cod, platica, macrou, pastrav, calcan, biban, stiuca;
  • lactate: lapte si branza de capra, mozzarela, iaurt, kefir;
  • uleiuri: masline, peste;
  • legume: fasole, mazare, varza, conopida, vinete, ardei, cartofi, ceapa, ciuperci;
  • fructe: prune, ananas, banane, struguri, mere, capsuni, pepeni;
  • ceai: tei, menta, macese, papadie, ulm;
  • bauturi: apa, ceai de plante, sucuri de fructe;
  • vitamine si saruri: B, Mg.

 

Sportivii cu grupa de sange AB („enigmaticii”), se refac mai repede, consumand produse, care genetic au o eficienta mai mare, respectiv:

  • produse de carne: miel, oaie, iepure, curcan;
  • peste: cod, melci, scoici, macrou, pastrav, biban, stiuca;
  • lactate: lapte de capra, mozzarela, kefir, smantana;
  • uleiuri: masline, arahide, migdale;
  • legume: fasole, linte, soia, conopida, vinete, ardei, cartofi, ceapa, usturoi, telina, ciuperci;
  • fructe: cirese, smochine, struguri, prune, kiwi, grapefrut, lamai, mere, mure, afine, piersici;
  • ceai: macese, musetel, ginseng, paducel, salvie, soc;
  • bauturi: ceai verde, cafea, vin rosu, apa minerala;
  • vitamine si saruri: C, Se.

alim de refacere_5

Nu trebuie sa uitam ca alimentele reprezinta unul din factorii principali al dezvoltarii sportivilor cu contributie decisiva in atingerea potentialului genetic maxim, fiind totodata si baza sporirii performantelor sportive.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s