Accidentele in sport

accidente_1

Termenul de accident deriva din cuvantul latin accidens-tis (care soseste). In educatia fizica si sport, prin accident se intelege o intamplare neprevazuta, care survine brusc in timpul unei activitati fizice si produce modificari morfologice sau functionale.

Definitia subliniaza caracterul neprevazut si brusc al surveniri accidentelor, fapt care impiedica pe profesori si pe elevi sa evite aparitia lor.

Accidentele produc alterari ale functiilor si ale structurii tesuturilor si organelor. Pentru alterarile functionale locale sau generale, se intrebuinteaza termenul “tulburare”, iar pentru alterarile morfologice (de structura), cel de “leziune”.

Cunoasterea principalelor aspecte teoretice, si mai ales practice, privind accidentele in educatia fizica este deosibit de importanta pentru profesorul de educatie fizica, datorita frecventei accidentelor, gravitatii lor si consecintelor pe care acestea le pot avea.

accidente_2

1.) Frecventa accidentelor, sau numarul accidentelor, se studiaza pentru a pune in evidenta amploarea fenomenului. Prin frecventa absoluta se intelege numarul total al accidentelor survenite in activitatea de educatie fizica si sport. Frecventa relativa, care reprezinta raportul dintre numarul de persoane incluse in procesul de educatie fizica si sport si numarul persoanelor accidentate in timpul acestor activitati, pune in evidenta gradul de periculozitate, riscul de accidente in diferite forme de practicare a exercitiilor fizice.

Frecventa absoluta a accidentelor in educaie fizica si sport

Datele din literatura romana si straina se bazeaza pe cazurile de accidente inregistrate la diferite unitati sanitare. De aceea ele cuprind numai o parte a accidentelor si anume pe acelea care, avand o gravitate mai mare, determina pe accidentat sa ceara ajutor cadrelor medicale.

Un numar foarte mare de accidente – cele usoare – raman astfel neinregistrate si nu sunt luate in consideratie la calcularea frecventei absolute si relative.

Urmarirea evolutiei frecventei accidentelor îi arata eficienta masurilor de prevenire pe care le-a utilizat. Ea se exprima prin cifre absolute.

Frecventa relativa

Studierea frecventei relative, pune in evidenta aspecte semnificative pentru aprecierea pericolului de alterare a sanatatii, prin practicarea educatiei fizice si sportului. Ea se exprima procentual.

Autorii care s-au ocupat de aceasta problema sunt unanimi in a sublinia nivelul coborat al cifrelor frecventei relative. Statisticile, facute pe loturi numeroase de sportivi din diferte tari si de la noi, dau valori ale frecventei relative cuprinse intre 1-3% accidentati, din totalul persoanelor care practica sportul.

Germany v Argentina: 2014 FIFA World Cup Brazil Final

2.) Gravitatea accidentelor in educatia fizica si sport

Cea mai mare parte a accidentelor sunt usoare, ele nedeterminand nici intreruperea programului si nici utilizarea unor masuri medicale cu caracter special.

In functie de cei doi parametri principali mentionati mai inainte – pierderea capacitatii de munca si necesitatea specializarii accidentului – accidentele sunt impartite in 3 grupe:

Grupa I – (accidente usoare) – include accidentele in care subiectul isi pastreaza capacitatea de munca. Tulburarile si leziunile produse prin accident nu impiedica pe accidentat sa practice in continuare la lectiile de educatie fizica sau la activitatile sportive.

Accidentele usoare, neavad nevoie de masuri medicale speciale, raman de regula neinregistrate si de acea nu sunt incluse in statisticile privind frecventa accidentelor. Ex: contuziile usoare si plagile mici sunt accidentele cel mai des intalnite.

Grupa II – (accidente cu gravitate medie) – cuprinde accidentele care determina pierderea temporara a capacitatii de munca, dar nu necesita masuri medicale speciale de ingrijire. Tulburarile si leziunile produse de accident impun masuri de prim ajutor medical, de tratament si urmarire medicala ulterioara.

Pentru vindecarea rapida si prevenirea complicatiilor, subiectul trebuie sa pastreze repaus segmentar sau total, fapt care nu-i permite sa mai participe la lectiile de educatie fizica sau de antrenament.

Tratamentul se poate face in ambulatoriu. Dintre accidentele frecvente, care se incadreaza in aceasta grupa mentionam: Ex.: entorsele (gradul I si II), intinderile si rupturile musculare fibrilare, unele contuzii si plagi, etc..

Grupa III – (accidentele grave) – cuprind accidentele la care, pe langa pierderea capacitatii de munca se impune si spitalizarea accidentatului. Tulburarile si leziunile sunt importante. Ele necesita interventia rapida si calificata la locul accidentului si transportarea accidentatului intr-o institutie spitaliceasca, pentru supraveghere sub tratament adecvat: recuperare pe os (patologie postfractura) sau in cazul leziuni nervoase cu pierderea sensibilitatii dureroase.

Din grupa a III-a fac parte: fracturile, unele luxatii, entorsele de gradul III, rupturile musculare fasciculare si totale, contuziile craniene, etc..

In unele accidente leziunile si tulburarile sunt atat de mari, incat determina moartea rapida a accidentatului. Aceste accidente mortale sunt foarte rare si de aceea pot fi considerate ca o exceptie pentru activitatea de educatie fizica si sport.

3.) Consecintele accidentelor in educatie fizica si sport

Consecintele accidentelor survenite in activitatea de educatie fizica si sport sunt studiate pe mai multe planuri: consecinte asupra sanatatii sportive, sociale si juridice.

1. FSV Mainz 05 v Hamburger SV - Bundesliga

a.) Consecintele asupra starii de sanatate. Unele accidente pot avea consecinte de amploare si durata diferite asupra sanatatii. Mentionam dintre acestea complicatiile imediate sau tardive (infectiile, amboliile, osificarile heterotope, etc.) si sechelele.

(redorile articulare, laxitatea capsulo-ligamentara, care expune la recidivarea luxatiilor, atrofiile musculare, etc.).

Masurile adecvate prin ajutor medical, tratament competent si complet, reprezinta mijloace cu eficienta optima in prevenirea consecintelor nefavorabile ale accidentelor asupra sanatatii.

b.) Consecintele juridice. Profesorul de educatie fizica are, fata de accidentele survenite in salile si pe terenurile unde isi desfasoara activitatea, responsabilitatile care, in productie, revin responsabilului cu protectia muncii.

Pentru a fi la adapost de consecintele neplacute, profesorul de educatie fizica si antrenorul trebuie sa respecte in totalitate indicatiile medicului si sa coroboreze permanent si cu programul de exercitii, sa acorde atentie la materiale si aparate, aspecte de incarcare excesiva pentru cresterea rezistentei si fortei musculare.

accidente_6

Cauzele accidentelor si prevenirea lor:

Constatarea veche, si mereu confirmata in medicina, ca este mai usor sa previ o boala decat sa o vindeci, este perfect valabila si in privinta accidentelor din educatie fizica si sport.

Prevenirea accidentelor este posibila numai daca sunt cunoscute cauzele care le determina.

Studiile facute asupra acestei probleme au pus in evidenta un numar mare de cauze care favorizeaza sau declanseaza accidentele. Ele intervin in mod diferit in functie de particularitatile mediului, disciplinei sportive, terenurilor, aparatelor si instalatiilor, varstei, sexului, maiestriei pedagogice a profesorului, etc. De aceea nu vom face o ierarhizare a tuturor cauzelor accidentelor, ci vom mentiona pe cele mai frecvent incriminate, urmand ca profesorul de educatie fizica sa se ocupe de cele care corespund conditiilor in care el isi desfasoara activitatea. Dintre aceste cauze mentionam pe urmatoarele:

1) MEDIUL. Conditiile nefavorabile ale mediului inconjurator constituie cauza producerii unui numar mare de accidente.

  • Temperatura, prea scazuta sau prea ridicata (sub -20 grade si peste +30 grade), favorizeaza aparitia degeraturilor si inghetului si respectiv, insolatiei si raului de caldura.
  • Vantul si umezeala, acentuand pierderea de caldura a corpului, favorizeaza producerea acestor tulburari si la temperaturi mai putin departate de cele optime. Mentionam de asemenea ca intinderile si rupturile musculare sunt mai frecvente in zilele reci si umede.
  • Vizibilitatea scazuta (ceata, iluminatul insuficient) mareste pericolul de accidentare.

Masuri de prevenire – se recomanda ca activitatea sa fie astfel programata incat sa corespunda orelor cu temperatura optima. Sa se reduca timpul de lucru, sau sa se suspende lectiile si competitiile in cadrul conditiilor necorespunzatoare sa se respecte normele igienice privitoare la iluminarea salilor, etc..

2) BAZELE SPORTIVE. Alegerea unor trasee neadecvate posibilitatilor elevilor (schi, ciclism, cros) amenajarile insuficiente ale locurilor de aterizare (atletism, gimnastica), solul denivelat sau prea dur ( jocuri sportive), constituie cauza a numeroase accidente.

Masuri de prevenire – sunt usor de stabilit. Profesorul de educatie fizica va analiza cu grija concordanta dintre posibilitatile elevilor si solicitarile pe care le impune traseul ce va fi parcurs, va controla starea terenurilor si instalatiilor si va recomanda masuri de indreptare a tuturor defectiunilor constatate.

3) ECHIPAMENTUL. Confectionat dintr-un material necorespunzator acesta poate produce leziuni sportivului care il poarta, sau adversarului sau. Lipsa echipamentului de protectie ( scrima, hochei pe gheata), starea lui necorespunzatoare, sau neutilizarea lui expun adesea la accidente grave.

Pentru prevenirea accidentelor, se impune respectarea cu exigenta a tuturor normelor igienice privind echipamentul sportiv.

4) MATERIALELE SI APARATELE. Calitatea necorespunzatoare a materialeleor (paralele, inele, prajina, trambuline pentru sarituri, etc.) si utilizarea unor aparate cu dimensiuni si greutatea neadecvate varstei si sexului (aparate de gimnastica, greutati, discuri, garduri in atletism, mingi in jocurile sporive, etc.) pot sa determine producerea accidentelor in lectiile de educatie fizica si de antrenament.

Masuri de prevenire – respectarea particularitatilor de varsta si sex, alegerea cu grija a aparatelor si verificarea lor periodica.

5) PARTICULARITATILE SPORTIVILOR. Tehnica incorecta expune adesea la accidente, mai ales in box, atletism (aruncari), gimnastica la aparate, schi, unele jocuri sportive, etc.

Starea de oboseala, sub forma acuta sau cronica (supraantrenament), dopajul, constituie de asemenea cauzele unor accidente.

Prevenirea se obtine prin preocuparea pentru executii corecte, prin antrenarea situatiilor de risc (tehnica amortizarilor, aterizarilor si cazaturilor), prin acordarea ajutorului calificat in timpul exercitiilor grele, incalzirea buna si pastrarea ei, solicitarea corespunzatoare starii momentane a organismului, munca de educatie pentru evitarea dopajului.

 accidente_5

6) ADVERSARUL. Poate favoriza sau produce direct accidentarea partenerilor de intrecere. Acestea se intampla in cazul unor diferente mari de valoare si de greutate a combatantilor in sporturile de lupta (box, judo, lupte), in utilizarea echipelor mixte (volei, tenis), in abaterile de la disciplina si etica, etc.

Prevenirea accidentelor se realizeaza prin alcatuirea de grupe omogene, prin munca de educatie si prin arbitraje competente, care sa asigure respectarea regulamentelor si comportarea corecta in timpul intrecerilor.

7) ORGANIZAREA LECTIILOR SI COMPETITIILOR. Unele accidente sunt produse datorita greselilor existente in modul de organizare a lectiilor si competitiilor. Circulatia neorganizata a elevilor, a materialelor si obiectelor intrebuintate in lectie, nerespectarea de catrea competitori, oficiali si spectatori a indicatilor date de organizatori sunt cele mai frecvente greseli datorita carora survin accidentele.

Prevenirea acestora impune ca la elaborarea conceptului de lectie sa se precizeze formatiile si locurile in care se vor desfasura diferitele exercitii ale fiecarei teme din lectie, modul cum se deplaseaza elevi si cum circula materialele si obiectele. O grija deosebita se va acorda prevenirii accidentelor in lectiile care au ca tema aruncarile din atletism si exercitiile grele din gimnastica la aparate cu asigurarea sportivilor.

In organizarea competiilor se va actiona cu exigenta, pentru a se evita accesul spectatorilor in sectoarele care expun la accidente (aruncari, sosiri, curbe periculoase, etc.). De asemenea este necesara prezenta la locul desfasurarii activitatilor sportive a unor persoane calificate, dotate corespunzator, care sa acorde asistenta medicala de spacialitate. Nu in ultimul rand, o buna colaborare intre medic – antrenor – sportiv, poate duce la prevenirea imbolnavirilor si a accidentelor in activitatea de educatie fizica si in activitatea sportiva.

accidente_7

CONCLUZIE:

Se poate afirma ca accidentele constituie o problema importanta pentru santatea publica si pentru procesul de educatie fizica si sport, datorita numarului si a consecintelor sociale, juridice, sanitare si sportive.

Prevenirea accidentelor este posibila prin masuri adecvate si adaptate conditiilor specifice, in care fiecare specialist sportiv isi desfasoara activitatea.

Minimalizarea sau neglijarea preocuparilor privitoare la prevenirea accidentelor, duce la inmultirea numarului acestora si poate transforma practicarea exercitiilor fizice dintr-un mijloc important de prevenire a imbolnavirilor si intarire a sanatatii, intr- o cauza de alterare a sanatatii, pentru un numar sporit de persoane.

accidente_8

Formele clinice predominante intalnite in ramura sportiva FOTBAL:

  • intinderi si rupturi musculare pentru jucatorii de camp la nivelul memebrelor inferioare, iar pentru portari si la nivelul coloanei vertebrale si a membrelor superioare;
  • intinderi si rupturi de aponevroze, ligamente si meniscuri;
  • luxatii de genunchi;
  • traumatisme osoase (fracturi-fisuri) in special ale oaselor gambei si piciorului;
  • contuzii grave ale partilor moi (abdomen, torace, cap);
  • dintre afectiunile hiperfunctionale, intalnim miozite, tendinite, periostite.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s