Particularitati de crestere si dezvoltare ale copiilor de 8-10 ani

particularitati 8-10 ani_8

Consideratii generale:

  • La aceasta grupa de varsta, se lucreaza pe grupe medii de jucatori (maximum 12), in conditii izolate de joc.
  • 45% din timp se aloca pregatirii fizice si scolii alergarii;
  • 45% se aloca deprinderilor de ordin tehnic;
  • 10% se aloca deprinderilor teoretice.
  • Durata unui antrenament va fi de aprox. 70 de minute.
  • Se pune accent pe corectitudinea executiilor.
  • Jocuri cu tema 3 : 3.

particularitati 8-10 ani_3

Obiective de instruire:

La aceasta varsta se va pune accent pe imbunatatirea:

  • vitezei de reactie;
  • vitezei de repetitie;
  • vitezei de decizie;
  • vitezei de deplasare;
  • simtului mingii;
  • scolii alergarii – elementele ei sa fie temeinic insusite.

Se  va  urmari,  de  asemenea,  insusirea  tuturor  elementelor  de tehnica individuala, cum ar fi:

  • conducerea mingii;
  • lovirea mingii cu ambele picioare;
  • lovirea mingii cu capul;
  • miscarea inselatoare;
  • preluarea.

Este varsta optima perfectionarii sutului la poarta si pot incepe exercitiile pentru insusirea combinatiilor intre 2 – 3 jucatori.

particularitati 8-10 ani_2

Obiective  de performanta:

Ca finalitate a perioadei de pregatire se urmareste constituirea a 2 – 3   grupe de cate 16 jucatori   capabili   sa   desfasoare regulamentar un joc  8 : 8.

particularitati 8-10 ani_5

PARTICULARITATI SOMATICE:

  • se intensifica procesul de osificare, dar exista inca mult tesut cartilaginos si risc crescut de deformari;
  • sistemul articular se intareste dar prezinta totusi aspecte de instabilitate;
  • sistemul muscular ajunge spre 28% din greutatea corporala;
  • cresterea in inaltime se face prioritar pe baza membrelor inferioare.

 

PARTICULARITATI FUNCTIONALE:

  • capacitate de adaptare la efort din ce in ce mai buna;
  • biochimismul intern se activeaza;
  • apar primele modificari in sistemul endocrin;
  • procesele de excitatie predomina fata de cele de inhibitie => receptivitate in formarea deprinderilor motrice;
  • capacitatea de  efort  cardio-vascular  este  mai  crescuta  la baieti fata de fete.

 

PARTICULARITATI  PSIHICE

  • incepe sa se manifeste imaginatia creatoare;
  • afectivitatea se maturizeaza;
  • control asupra emotiilor;
  • se manifesta curajos, rabdator;
  • vointa este in continua dezvoltare;
  • apare elementul constient, intentional;
  • interesele se coreleaza cu capacitatile si aptitudinile.

 

PARTICULARITATI   MOTRICE:

FORTA

  • creste moderat la toate grupele musculare si in special la extensorii membrelor inferioare, flexorilor plantari si redresorilor trunchiului;
  • forta dinamica – creste de la an la an.

VITEZA

  • perioada latenta a reactiei motrice se imbunatateste;
  • viteza miscarilor singulare se imbunatateste;
  • capacitatea de a efectua miscari de viteza in regim de forta creste treptat.

REZISTENTA

  • este crescuta;
  • pot alerga 10-15 minute continuu;
  • rezistenta statica.

 

CRITERII BIOLOGICE:

 Indice de nutritie: 8 ani = 220;   /   9 ani = 235;   /   10 ani  = 254.

CRITERII ANTROPOMETRICE

VARSTA TALIE GREUTATE

8 ani

133 cm 29 Kg
9 ani 137 cm

33 kg

10 ani 144 cm

36 Kg

 

CRITERII FIZIOLOGICE

8 ANI 9 ANI 10 ANI

– repaus

62 cm 66 cm 69 cm

– inspiratie

66 cm 69 cm 73 cm

– expiratie

61 cm 64 cm

66cm

– diametru bitrohanterian

21 cm 22.9 cm

23.8 cm

– capacitate vitala

1200-1400 ml 1400–1700 ml

1700 – 2000 ml

 

CRITERII MOTRICE

8 ANI 9 ANI

10 ANI

– Viteza  pe 50 m

9.5 sec.

9 sec

8.7 sec

– Lungime de pe loc

142 cm

152 cm

162 cm

– Rezistenta pe 600 m

2.50 min

2.45 min

2.36 min

– Aruncare minge oina

18.7 m

23.7 m

27.1 m

– Mentinut in atarnat

48 sec

53 sec

57 sec

– Tractiuni

3-4 x

– Abdomen

20-21 x

21-22 x

22-23 x

– Mobilit. coxo-femurala

53 cm

55 cm

57 cm

particularitati 8-10 ani_4

Modelul JUCATORULUI de 8 – 10 ani:

PREGATIRE TACTICA

  • formarea deprinderilor tactice de baza – individuale;
  • stimularea formarii gandirii tactice prin jocuri scoala;
  • plecare rapida in atac spre zonele si culoarele libere; demarcare permanenta pentru a fi vazut de posesorul mingii;
  • preluarea mingii, cu intampinare urmata de schimbarea directiei de actiune prin pasa la cel mai indicat coechipier.

PREGATIRE TEHNICA

  • formarea si consolidarea simtului si controlului mingii;
  • consolidarea deprinderilor  tehnice  invatate  si  initierea  in (invatarea) tehnica de baza.

PREGATIRE FIZICA

  • asigurarea unei evolutii fizice generale superioare;
  • continuarea dezvoltarii psihomotricitatii prin deprinderi de miscare.

PREGATIRE TEORETICA

  • cunostinte elementare de igiena personala, alimentatie si odihna;
  • invatarea progresiva a regulamentului jocului de fotbal, a detaliilor de participare la jocurile oficiale si amicale.

PREGATIRE PSIHOLOGICA

  • dezvoltarea atasamentului fata de club si a spiritului de echipa.

PREGATIRE BIOLOGICA

  • recomandarea refacerii organismului dupa efort prin odihna si alimentatie.

particularitati 8-10 ani_6

Modelul portarului de 8 – 10 ani:

  1. Copilul trebuie sa stie sa aprecieze traiectoria mingii si sa stie sa intervina in consecinta.
  2. Cand intervine, sa stie sa pozitioneze mainile astfel  incat  sa intrerupa  traiectoria  mingii  (cu  traiectorie  inalta,  joasa  si  de inaltime medie).
  3. Sa stie sa acopere mingea cu corpul.
  4. Sa se arunce fara frica (spre dreapta si spre stanga sa).
  5. Sa  perceapa  pe  cat  posibil  coechipierii  demarcati,  avand  o buna vedere periferica.

particularitati 8-10 ani_7

Teme si obiective pentru instruirea grupei:

  1. Lovirea mingii cu piciorul. Scoala alergarii.
  2. Preluarea mingii. Scoala alergarii.
  3. Conducerea mingii. Scoala alergarii.
  4. Dribling. Scoala alergarii.
  5. Protejarea mingii. Scoala alergarii.
  6. Deposedarea adversarului de minge. Scoala alergarii.
  7. Aruncarea mingii de la margine. Scoala alergarii.
  8. Lovirea mingii cu capul. Scoala alergarii.
  9. Coordonare generala – mobilitate – suplete. Scoala alergarii.
  10. Finalizare. Scoala alergarii.
  11. Combinatii intre 2 – 3 jucatori.
  12. Jocuri   1 : 1;   2 : 2;   3 : 3;  4 : 4.

Indicatii metodice:  Temele  1  –  8  se  executa in  conditii apropiate de joc.

 

Bibliografie:

[] Cojocaru, V., (2002), Fotbal de la 6 la 18 ani. Metodica pregatirii, Editura AXIS MUNDI, Bucuresti

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s