Aminoacizii

Aminoacizi_3

Proteinele din alimente si din corpul omenesc sunt combinatii de unitati chimice numite aminoacizi. O dieta deficienta chiar si intr-un singur aminoacid poate avea un efect nociv asupra sanatatii. Suplimentele pot fi necesare pentru a ajuta organismul sa lucreze mai eficient si sa trateze bolile.

 Aminoacizi_2

Ce sunt aminoacizii?

Fiecare celula din organism are nevoie nevoie si foloseste aminoacizi. Cand mancati ceva, sistemul digestiv descompune proteinele din alimente in aminoacizi care sunt apoi recombinati pentru a crea tipurile specifice de proteine cerute de corp (fiecare celula este programata sa produca exact combinatia corecta pentru nevoile ei).

Exista doua tipuri de aminoacizi: neesentiali şi esentiali. Organismul poate fabrica aminoacizi neesentiali, dar trebuie sa obtina aminoacizii esentiali din hrana. Printre aminoacizii neesentiali se numara acidul asparagic, acidul glutamic, alanina, arginina, asparagina, cisteina, glutamina, glicina, prolina, serina, taurina si tirosina. Printre aminoacizii esentiali se numara fenilalanina, histidina, izoleucina, leucina, lizina, metionina, treonina, triptofanul si valina.

Cum actioneaza aminoacizii?

Aminoacizii sunt necesari pentru a mentine si reface muschii, tendoanele, pielea, ligamentele, organele, glandele, unghiile si parul. Ei catalizeaza producerea de hormoni (cum ar fi insulina), de neurotransmitatori (substante chimice din creier care transmit mesaje), diferite fluide ale corpului si enzime care declanseaza functiile somatice.

Cu toate ca o dieta proasta (mai cu seama una saraca in proteine) este cauza majora a deficientei de aminoacizi, ei pot fi afectati si de infectii, traume, stres, medicaţie, varsta si dezechilibrele chimice din organism. Nutritionistii prescriu analize de sange pentru a determina daca un pacient are o deficienta. Suplimentele cu aminoacizi pot compensa eventualele lipsuri si pot fi luate si terapeutic ca sa amelioreze diverse probleme de sanatate.

 Aminoacizi_4

Beneficii majore:

 Diferiti aminoacizi si produsele lor derivate sunt foarte eficiente in tratarea bolilor cardiace. Puternic concentrata in celulele muschiului cardiac, carnitina — o substanta similara unui aminoacid pe care corpul o produce din lizina — intareste inima, ajuta la refacerea persoanelor care au suferit de insuficienta cardiaca si poate mari sansele de supravietuire dupa un infarct. Fiind implicata si in metabolismul lipidelor, carnitina poate ajuta la scaderea nivelului trigliceridelor (grasimi din sange legate de colesterol). Arginina, un aminoacid neesential, reduce riscul de infarct miocardic si accident cerebral, largind vasele sangvine si scazand tensiunea arteriala; poate, de asemenea, calma simptomele si durerile anginoase. Taurina trateaza insuficienta cardiaca si scade hipertensiunea, echilibrand raportul sodiu — potasiu din sange si  regland activitatea excesiva a sistemului nervos central.

N-acetilcisteina (NAC), un produs derivat al cisteinei care se absoarbe mai usor decat cisteina, stimuleaza producerea de antioxidanti de catre corp si poate fi ea insasi un antioxidant. Astfel, ea repara deteriorarile celulare si stimuleaza sistemul imunitar. NAC subtiaza mucusul bronsitei cronice si este folosita pentru a proteja ficatul in cazurile de supradoze de acetaminofen (Tylenol). Poate ajuta si in afectiunile produse de deteriorarile celulelor cerebrale sau nervoase, cum ar fi scleroza multipla.

Beneficii suplimentare:

Concentrata in celulele tractului digestiv, glutamina calmeaza sindromul colonului iritabil si tulburarile diverticulare si ajuta in vindecarea ulcerului. Marind productia anumitor substante chimice din creier, taurina poate fi de folos persoanelor cu epilepsie. Este si un element cheie in bila si poate preintampina formarea calculilor biliari. Diabeticii pot beneficia de pe urma taurinei care inlesneste folosirea insulinei de catre organism. Carnitina hraneste muschii, ajutandu-i sa transforme grasimile in energie. Lizina este unul dintre remediile cele mai eficace pentru herpesul facial, zona zoster si ulceratiile bucale.

(Arginina, pe de alta parte, poate favoriza aparitia herpesurilor faciale sau a celor genitale).

 Aminoacizi_5

Dozaj:

Doza recomandata in administrarea unui supliment cu un anume aminoacid, se face in functie de afectiunea respectiva. Daca folositi un aminoacid individual timp de peste o luna, luati-l cu un complex de aminoacizi – un supliment poate sa contina o varietate de aminoacizi – pentru a va asigura ca primiti cantitati adecvate, echilibrate, din toti aminoacizii.

Indicatii de utilizare:

Suplimentele cu aminoacizi sunt mai eficiente daca nu trebuie sa concureze cu aminoacizii prezenti in alimentele bogate in proteine. Din acest motiv, luati suplimentele cu cel putin o ora si jumatate inainte sau dupa mese – cel mai bine este probabil dimineata sau la culcare. Suplimentele cu aminoacizi individuali nu ar trebui luate mai mult de 3 luni consecutive, decat sub supravegherea unui medic familiarizat cu folosirea lor. Luati suplimentele mixte cu aminoacizi pe stomacul gol si nu in acelasi timp cu un supliment individual.

Efecte secundare posibile:

Atata timp cat sunt luate in cantitatile recomandate, suplimentele cu aminoacizi nu au efecte secundare. Oricum, doze prea mari de aminoacizi pot fi toxice si pot produce greata, varsaturi sau diaree.

 Aminoacizi_6

Utilizari:

  • tratamentul afectiunilor cardiace;
  • scaderea hipertensiunii arteriale;
  • cresterea functiei imunitare;
  • calmarea unor tulburari nervoase.

Forme de prezentare:

  • capsule;
  • lichid;
  • pulbere;

Precautii:

Femeile gravide sau care alapteaza, persoanele diabetice, cu hipertensiune arteriala sau o boala a ficatului ori a rinichilor trebuie sa foloseasca cu atentie suplimentele cu aminoacizi.

!!! Daca suferiti de o boala, consultati medicul inainte de a lua suplimente !!!

 

Indcatii pentru cumparare:

Denumirile aminoacizilor pe etichetele suplimentelor sunt adesea precedate de L (de exemplu L-carnitina) sau D.

De preferat este sa cumparati formele cu L – acestea se aseamana cel mai mult cu aminoacizii din corp. O exceptie este D-L fenilalanina, ce poate fi folosita in durerile cronice.

SONY DSC

Descoperiri recente:

  • Intr-un studiu din Italia pe 84 de varstnici sanatosi care manifestau oboseala dupa o activitate fizica usoara, 30 de zile de suplimente cu carnitina au redus oboseala psihica si fizica si au marit masa musculara totala. S-a semnalat si o reducere a colesterolului total, a colesterolului LDL si a nivelului de trigliceride.
  • Cercetatorii de la Stanford University au descoperit ca suplimentele cu arginina pot sa reduca tendinta trombocitelor din sange de a se lipi unele de altele si de peretii arterelor si sa previna astfel cheagurile care duc la infarct miocardic si la atac cerebral. Mai cu seama arginina este de ajutor persoanelor cu un nivel ridicat de colesterol, care au trombocite mai cleioase decat cele cu colesterol normal.

Bibliografie:

[] Ashwell, M., Bussell, G., Clasen, L., Egginton, J., Gibson, S., Govindji, A., McCleneghan, J., Wilcock, F., (2008), Vitamine, minerale si suplimente, Bucuresti, Editura Reader’s Digest

[] Brown, L., Challem, J., (2007), Vitamine si minerale esentiale pentru sanatate, Madrid, Ediciones Nowtilus

[] Moyad, M., Lee, J., (2014), The supplement handbook, New York, Rodale Inc.;

 [] Lucchini, M., Monnani, N., (2000), Il libro delle Vitamine e dei Sali Mineralli, Italia, Xenia Edizioni

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s