Stresul si sindromul oboselii cronice

 

Germany v Argentina: 2014 FIFA World Cup Brazil Final

STRESUL – relatia dintre stres si boala este bine documentata, insa gradul de stres difera enorm de la o persoana la alta, si la fel si capacitatea fiecarui individ de a-i face fata.

Pentru gestionarea eficienta a stresului, este necesar sa inregistrati aceste variatii si sa retineti ca sistemul imunitar nu functioneaza singur. Acesta este afectat de ganduri, actiuni si raspunsuri emotionale, precum si de boli, de mediul inconjurator, de stilul general de viata, de varsta si de predispozitiile genetice.

Hormonii stresului, cum ar fi adrenalina si cortizolul, permit organismului sa faca fata situatiilor de stres, insa daca sunt eliberati in exces pe o perioada lunga de timp, acestia inhiba (si pot deteriora) raspunsul imunitar. Acest lucru inseamna ca, in perioadele de stres cronic, este foarte posibil ca expunerea la agenti patogeni sa provoace boli.

Prevenire si tratare:

La fel ca si odihna si relaxarea, o alimentatie corecta poate reduce efectele stresului si poate imbunatati functia imunitara. Alimente precum cele bogate in vitaminele A si C si zincul si seleniul sunt extrem de benefice.

Alte alimente si plante care functioneaza ca un medicament anti-stres sunt andivele, conopida, anghinarele, bananele, semintele de susan, ovazul, porumbul dulce, germenii de grau, limba-mielului, roinita, levantica si radacina de lemn-dulce.

 Stresul si sindromul oboselii cronice_3

SINDROMUL OBOSELII CRONICE (S.O.C.) – acest sindrom putin inteles se mai numeste si encefalomielita mialgica (ME) sau sindrom postviral si poate fi legat de dificultatea sistemului imunitar de a face fata infectiilor virale atunci cand acesta este deja suprasolicitat de stresul „mediului inconjurator”.

Acesta nu pare sa fie asociat cu nici o infectie virala specifica, dar poate persista luni sau chiar ani. Printre simptomele comune se numara oboseala accentuata dupa un efort minim, pe care alte persoane nu o resimt; dureri generalizate, stari depresive, dureri in gat repetate, inflamarea ganglionilor limfatici, dureri de cap, febra usoara, dificultati de adaptare la schimbarile de temperatura si disconfort gastrointestinal. De asemenea, pot exista diverse simptome neurologice inexplicabile.

Prevenire si tratare:

Cea mai buna metoda de a preveni si de a trata afectiunea consta in detoxifiere si urmarea unei diete bogate in alimente care cresc rezistenta la boala si ajuta functia imunitara. Pentru a imbunatati sistemul imunitar, beti multa apa plata (se recomanda 2 litri pe zi) si consumati diverse fructe si legume proaspete. Alegeti alimentele bogate in vitaminele B6 si C, acizi grasi esentiali, calciu, magneziu si zinc.

 Stresul si sindromul oboselii cronice_4

ALIMENTE ESENTIALE PENTRU STRES:

  • fasole;
  • limba-mielului;
  • broccoli;
  • varza;
  • morcov;
  • grapefruit;
  • frunze verzi;
  • levantica;
  • linte;
  • radacina de lemn-dulce;
  • mango;
  • musli;
  • nuci;
  • ovaz;
  • portocala;
  • papaia;
  • orez;
  • capsune;
  • tofu;
  • etc..

 Stresul si sindromul oboselii cronice_5

ALIMENTE ESENTIALE PENTRU S.O.C.:

  • avocado;
  • banane;
  • fasole;
  • sfecla rosie;
  • coacaze negre;
  • limba-mielului;
  • musetel;
  • asprisoara;
  • echinaceea;
  • grapefruit;
  • frunze verzi;
  • iaurt natural de soia;
  • musli;
  • nuci;
  • bame;
  • papaia;
  • mazare;
  • ardei rosu;
  • orez;
  • tofu;
  • grau incoltit;
  • etc..

Green smoothie in glasses with avocado, kiwi and spinach

RETETE PENTRU COMBATEREA STRESULUI SI A SINDROMULUI OBOSELII CRONICE:

STRES: ceai, tofu maruntit, mujsli, supa-crema de conopida, supa de urzici picanta, pachetele samosa, nuci si seminte prajite, pachetele cu amarant si tofu, anghinare, fasole lata si ciuperci shiitake, andive coapte cu salata de nuci braziliene, fasole rosie in stil provensal, crema de mure, mango cremos, etc..

S.O.C.: „ora de somn” (2 parti frunze de floarea pasiunii + 1 parte levantica + o parte musetel + 1 parte iarba-matzei), ciuperci shiitake cu alge de mare, salata de grapefruit, salata de morcov si sfecla rosie, cocktail de rosii, castane comestibile si kumquat, ceai pentru imunitate, etc..

Bibliografie:

[] Bellentine, R., (1982), Diet & Nutrition, USA, Himalayan International Institute

[] Haigh, C., (1999), The top 100 Immunity Boosters, UK, Duncan Baird Publishers

[] Hartvig, K., (2010), 150 de alimente esentiale pentru imunitate, Bucuresti, Editura Litera

[] Rowley, N., Hartvig, K., (2000), Energy Foods, UK, Duncan Baird Publishers

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s