Tutunul si nutritia

Tutunul si nutritia_0

Fumatul a devenit o toxicomanie periculoasa, care a cuprins si o mare parte din masa sportivilor, producand tulburari insemnate, de uzura si imbatranire.

Nicotina se absoarbe usor la nivelul mucoasei bucale, gastro-intestinale si respiratorii, fiind modificata chimic in proportie de 80 —90 % in ficat, rinichi si plamani. Fractiunea nedetoxificata este eliminata in 16 ore, mai ales prin urină. Pe linga nicotină, tutunul mai contine piridina si alte baze azotate, acizi volatili, substantie gudronice si fenolice si mai ales acroleina si furfurol (Good-man), care se presupune ca avea efect cancerigen.

 Tutunul si nutritia_1

Nicotina actioneaza asupra ganglionilor simpatici si parasimpatici, la inceput stimulandu-i, apoi inhibandu-i, iar la nivelul sistemului nervos central creeaza o stimulare (tremuraturi si convulsii) si apoi o depresie a celulei nervoase. Influenteaza si centrii respiratori, vasomotori si ai vomei. Stimuleaza secretia de adrenalina a medulosuprarenalei, cu tahicardie, peristaltism crescut, hiperglicemie temporara, etc.. Actioneaza si asupra sistemului supra opticohipofizar, stimuland secretia de hormon antidiuretic hipofizar, cu inhibarea secretiei apoase.

Asupra aparatului digestiv:

Fumatul scade perceptia gustativa la inceput pentru dulce, apoi pentru amar (se distrug esterazele de la nivelul papilei gustative) si pentru sarat si acru. Intreruperea fumatului permite refacerea functiei gustative normale. Secretia salivara (ca si cea bronsica) initial creste, apoi scade prin inhibitie nervoasa centrala. Prin intermediul vagului creste secretia gastrica, dar scade aciditatea in perioadele inter-digestive, putand favoriza aparitia ulcerului. Tutunul mareste peristaltismul gastro-intestinal prin stimulare vagala (Bargeron). Se presupune ca influenteaza si secretia biliara, producand spasme pe sfincterul Oddi, cu staza veziculara. Asupra sistemului circulator se manifesta producand tahicardie, vasoconstrictie periferica, iar la nivelul miocardului, fenomene ischemice.

Fumatul influenteaza preferintele alimentare si, duce la o preferinta a mancarurilor grase, sosurilor picante, condimentate, mancarurilor acre etc.. Fumatorii consuma multa carne, oua, unt, branza si lapte comparativ cu nefumatorii. Acest regim duce la hiperlipemie si hipercolesterolemie si, in consecinta, la ateroscleroza.

Avand in vedere influentele neplacute si chiar periculoase ale fumatului, este recomandat ca sportivii sa evite tutunul, iar cei care fumeaza mult (dependentii) sa se limiteze la maxim 2-3 tigari/ zi/. In cazul cand s-a format ticul (automatismul de a duce tigarea la gura), suprimarea se va face prin ingestia de bomboane, biscuiti, covrigei sau seminte.

 Tutunul si nutritia_2.jpeg

Dar nu este in ordine sa fumezi doar cateva tigari pe zi?

Sunt persoane care simt ca este prea dificil sa renunte complet la fumat si ar dori sa reduca aceasta cantitate de tigari. Daca este un mod sanatos de a trai… din nefericire studiile recente au aratat ca si cateva tigari pe zi reprezinta un risc semnificativ.

Un studiu amplu a fost realizat de T.Glynn (directorul Societatii Americane impotriva Cancerului) si A.Tverdal care au monitorizat 43000 de norvegieni pe parcursul a 25 de ani, iar rezultatele nu sunt incurajatoare pentru cei care vor sa fumeze doar cateva tigari pe zi. Concluzia fiind aceea ca, „la ambele sexe, fumarea a 1-4 tigari pe zi a fost asociata semnificativ cu riscul mai mare de a muri din cauza unei boli cardiace ischemice sau din cauza altor afectiuni”.

De obicei, oamenii se gandesc la dependenta ca fiind mai degraba „fizica”. Ei recunosc implicarea unui element de obisnuinta. Dar si mai greu de depasit este aspectul emotional al dependentei, mai ales sistemul de credinte emotionale si dependenta de fumat care este asociata cu acesta.

Cum multi fumatori cred ca au nevoie de tigari pentru a face fata varietatii de probleme ale vietii, ei dezvolta deseori o dependenta emotionala. Se tem ca nu le va fi bine daca nu fumeaza. Aceasta este o afirmatie des intalnita la cei care au incercat sa renunte, dar continua sa fumeze. Unii nici nu se simt bine in pielea lor cand renunta. Dificultatea le poate declansa vechile raspunsuri de teama si credinta ca au nevoie de tigari pentru a trece prin viata. Daca este si cazul vostru, veti avea nevoie de un ajutor suplimentar (extern) pentru a face modificari emotionale pozitive in privinta fumatului.

 Tutunul si nutritia_3

Simptomele sevrajului in cazul nicotinei:

Sevrajul are o gama bogata de senzatii si simptome, multe dintre acestea fiind suficient de puternice pentru a-i face pe oameni sa se simta afectati emotional, ba chiar sa treaca printr-o usoara depresie.

  • depresie;
  • insomnie;
  • iritare, frustrare sau manie;
  • anxietate;
  • dificultati de concentrare;
  • neliniste;
  • scaderea ritmului cardiac;
  • cresterea apetitului sau a masei corporale.

Aceste simptome arata cat de tumultuoasa din punct de vedere psihologic poate fi perioada sevrajului si cat de important este sa fii pregatit pentru aceasta experienta. Pentru unii, cea mai mare provocare consta in a se simti normali si fara tigari. Amintiti-va ca, depasirea sevrajului necesita timp.

 Tutunul si nutritia_4

In conformitate cu manualul Asociatiei Americane de Psihiatrie, „simptomele sevrajului pot incepe la cateva ore de la renuntare. De obicei varful se inregistreaza in una pana la patru zile si dureaza trei-patru saptamani. Simptomele depresive pot fi asociate cu reluarea fumatului”.

Cu timpul, cei mai multi incep sa se simta tot mai bine, chiar daca intampina atat urcusuri cat si coborasuri, dar, daca sunteti deprimat si simtiti sevrajul, va recomand sa contactati un doctor, astfel va protejati efortul de a renunta la fumat.

AMINTITI-VA INAINTE SA RENUNTATI LA FUMAT

Multi fumatori nu reusesc sa abandoneze fumatul deoarece teama de a se lasa nu-i lasa nici macar sa inceapa. Asemenea celor care invata sa mearga pe bicicleta, ei se concentreaza mai mult sa nu cada si nu prea sunt preocupati sa se ridice si sa mearga. Pentru majoritatea oamenilor, odata ce treci de stadiul cazaturilor, increderea creste enorm, chiar daca mai cazi de cateva ori pe parcurs. Cele mai multe esecuri ale fumatoritor sunt cauzate de teama exagerata, irationala, cu aspecte de fobie. Insa odata ajunsi la ziua renuntarii, nu le va fi niciodata atat de rau pe cat se asteapta, daca se pregatesc pe baza unor principii sanatoase, construind atitudinea mentala necesara in mod corect, printr-un program gradual.

AMINTITI-VA DUPA CE RENUNTATI LA FUMAT

Pentru unii fumatori, hartoapete drumului sau „declansatorii fumatului” sunt cele mai dificile obstacole. Cand ii studiem pe cei care reiau fumatul dupa o perioada in care au renuntat, doi din trei fumeaza din nou din cauza unui disconfort emotional si a unor experiente emotionate negative. Cei care au nevoie de ajutor dupa ziua in care se lasa de fumat, trebuie sa caute ajutorul de specialitate. In cele mai multe cazuri acest ajutor vine in mod gratuit. Recomand sa cititi si: http://www.stopfumat.eu/ , http://www.stop-fumatul.ro/ , http://www.srp.ro/tabacologie/ghid-renuntare-fumat-grefa.pdf.

 Tutunul si nutritia_5

!!! Smoking Reduces Physical Health and Athletic Performance !!!

Bibliografie:

[] Carr, A., (2012), In sfarsit nefumator, Bucuresti, Editura Humanitas

[] Cataniciu, V., Cirligelu, V., Teofilovici, A., (1971), Alimentatia in sport, Bucuresti, Editura Stadion

[] Seidman, D.-F., (2010), Lasa-te de fumat in 30 de zile, Bucuresti, Editura Litera

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s