Seleniul

Seleniul_1

Cu toate ca importanta acestui micromineral nu s-a bucurat de o recunoastere larga pana in 1979, seleniul este considerat acum un potential anticancerigen. Multi cercetatori cred ca el s-ar putea dovedi a fi unul dintre nutrientii cei mai importanti in lupta impotriva acestei maladii.

Ce este Seleniul?

Seleniul este un micromineral esential pentru multe reactii chimice din organism, se gaseste in tot corpul, dar este concentrat in rinichi, ficat, splina, pancreas si testicule.

 Seleniul_2

Cum actioneaza Seleniul?

Acesta actioneaza ca antioxidant, blocand radicalii liberi care deterioreaza ADN-ul. Face parte dintr-o enzima antioxidanta (numita glutationa peroxidaza) care protejeaza celulele impotriva toxinelor din mediu si dieta, si este adesea inclus cu vitaminele C şi E in „cocktailuri” antioxidante, care au o actiune profilactica pentru o serie de afectiuni considerate a fi cauzate de radicalii liberi – de la cancer, boli de inima si accidente cerebrale, la degenerescenta maculara.

 Seleniul_7

Beneficii majore:

Seleniului i s-a acordat multa atentie datorita rolului sau in combaterea cancerului. Un studiu american de 5 ani, efectuat la Cornell University si la University of Arizona, a aratat ca administrarea a 200 mcg de seleniu zilnic a avut ca rezultat cu 63% mai putine tumori de prostata, cu 58% mai putine cancere colo-rectale, cu 46% mai putine malignitati pulmonare si o scadere generala cu 39% a deceselor cauzate de cancer.

In alte studii, seleniul s-a dovedit promitator in prevenirea cancerului de ovare, col, rect, vezica urinara, esofag, pancreas si ficat, ca si a leucemiei. Studiile asupra pacientilor cu cancer au aratat ca persoanele cu nivelul cel mai scazut de seleniu au dezvoltat mai multe tumori si au avut o incidentt mai ridicata de recidiva a bolii, un risc mai mare de metastaze si o rata generala mai mica de supravietuire decat cele cu un nivel crescut de seleniu.

In plus, seleniul poate proteja inima, in primul rand prin reducerea „vascozitatii” sangelui si prin diminuarea riscului formarii de cheaguri, ceea ce, la randul sau, scade riscul infarctului miocardic si al atacului cerebral. Seleniul creste raportul colesterolului HDL (,,bun”) fata de colesterolul LDL („rau”), ceea ce este esential pentru o inima sanatoasa.

Fumatorii si cei care au avut deja un infarct sau un accident cerebral pot obtine niste beneficii cardiovasculare foarte mari de pe urma suplimentarii cu seleniu, desi tuturor ne poate fi folositor sa luam seleniu intr-un supliment zilnic cu vitamine si minerale.

Beneficii suplimentare:

Seleniul poate fi util in prevenirea cataractei si a degenerescentei maculare, cauzele majore ale slabirii vederii sau a orbirii la persoanele in varsta. Este vital si pentru transformarea hormonului tiroidian care asigura functionarea adecvata a fiecarei celule din corp, dintr-o forma mai putin activa (T4) la forma sa activa (T3).

In afara de aceasta, seleniul este esential pentru un sistem imunitar sanatos, ajutand organismul sa se apere de bacteriile si virusurile nocive, precum si de celulele canceroase. Efectele lui imunostimulatoare pot juca un rol in combaterea virusului herpesului care este cauza herpesului facial si a zonei zoster.

Este studiata si posibila sa eficacitate impotriva HIV, virusul care produce SIDA.

 Combinat cu vitamina E, seleniul pare sa aiba si efecte antiinflamatoare. Acesti doi nutrienti pot ameliora unele boli cronice, ca artrita reumatoida, psoriazisul, lupusul si eczemele.

 Seleniul_4

Cat de mult va trebuie:

Doza zilnica recomandata de seleniu este de 75 mcg pentru barbati si 60 mcg pentru femei. Poate fi necesara o doza terapeutica de până la 200 mcg pe zi pentru a obtine beneficii majore.

Daca luati prea putin:

Solul cu un nivel scazut de seleniu produce alimente care contin un nivel relativ redus din acest nutrient. Un aport constant sub cantitatea recomandata ar putea duce la incidenta crescuta a cancerului, la boli cardiace, la probleme imunitare si la afectiuni inflamatorii de tot felul, mai cu seama cele care afecteaza pielea. Cantitati insuticiente de seleniu in timpul sarcinii ar putea creste riscul defectelor congenitale (mai ales cele care vizeaza inima) sau, eventual, al sindromului mortii subite la sugari. Printre  simptomele carentei de seleniu se numara slabiciunea musculara si oboseala.

Daca luati prea mult:

Este greu de luat prea mult seleniu din dieta, dar daca folositi acest mineral sub forma de supliment este important sa retineti ca marja de siguranta dintre o doza terapeutica de seleniu (pana la 350 mcg pe zi) si o doza toxica (nu mai mult de 900 mcg) este mica in comparatie cu cea a altor nutrienti. Simptomele toxicitatii includ: nervozitate, depresie, greata, varsaturi, un miros ca de usturoi al respiratiei si transpiratiei, caderea parului si a unghiilor.

Dozaj:

Majoritatea nutritionistilor sunt de acord ca doza optima pentru o utilizare de lunga durata a seleniului ar trebui sa fie intre 100 si 200 mcg pe zi.

Indicatii de utilizare:

Vitamina E sporeste mult eficienta seleniului; cei cu risc de bolicardiace ar trebui sa adauge in dieta lor alimente bogate in aceasta vitamina.

 Seleniul_3

Alte surse:

Sursele cele mai bogate in seleniu sunt nucile de Brazilia, fructele de mare, pasarea si carnea in general. Cerealele, mai cu seama ovazul si orezul brun, pot contine de asemenea, cantitati semnificative, in functie de continutul de seleniu al solului unde au crescut.

Utilizari:

  • conlucreaza cu vitamina E pentru a ajuta la prevenirea cancerului si abolilor de inima;
  • protejeaza de cataracta si de degenerescenta maculara;
  • combate infectiile virale; reduce gravitatea herpesurilor faciale si a zonei zoster; poate incetini dezvoltarea HIV/ SIDA;
  • ajuta la atenuarea simptomelor de lupus.

Forme de prezentare:

  • capsule;
  • comprimate.

 Seleniul_6

Precautii:

Nu depasiti dozele recomandate; absorbtia pe termen lung a unor doze ridicate de seleniu – chiar si numai 900 mcg pe zi – poate produce efecte secundare serioase, cum ar fi eczeme, greata, oboseala, caderea părului, o modificare a unghiilor si depresie.

!!! Daca suferiti de o boala, consultati medicul inainte de a lua suplimente !!!

 

Indicatii pentru cumparare:

Daca luati seleniu pentru efectele sale antioxidante, aveti grija sa luati o formula antioxidanta puternica. Astfel de preparate contin seleniu si alti antioxidanti puternici, cum ar fi acidul alfa-lipoic, coenzima Q10, extracte din samburi de struguri si din ceai verde, vitaminele C si E si beta-caroten.

Descoperiri recente:

  • Studii recente arata ca in laborator seleniul actioneaza relativ repede, ajutand Ia cresterea si moartea celuielor in proportii normale si protejandule sa devina canceroase. Cercetatorii cred ca beneficiile seleniului de combatere a cancerului se pot manifesta rapid si in organism.
  • Studiile pe soareci arata ca o deficienta fie in seleniu, fie in vitamina E — ambele fiind antioxidanti – poate activa un virus latent, declansand boala. Probabil de aceea seleniul este eficient impotriva herpesului facial si a zonei zoster, ambele fiind cauzate de reactivarea virusului herpesului.

 Seleniul_5

Stiati ca:

  • Nucile de Brazilia sunt foarte bogate in seleniu; o nuca poate sa contina circa 75 mcg.
  • Si rinichii sunt o sursa excelenta de seleniu – un rinichi de miel contine aproximativ 50 mcg.

Bibliografie:

[] Ashwell, M., Bussell, G., Clasen, L., Egginton, J., Gibson, S., Govindji, A., McCleneghan, J., Wilcock, F., (2008), Vitamine, minerale si suplimente, Bucuresti, Editura Reader’s Digest

[] Minich, M., D., Ph., D., C., N., (2010), Quantum Supplements, A total health and wellness makeover with vitamins, minerals and herbs , San Francisco, Conari Press

 [] Phyllis, A., Balch, CNC, (2010), Prescription for Nutritional Healing, Fifth Edition, USA

[] Reavley, N., (1999), The New Encyclopedia of Vitamins, Minerals, Supplements and Herbs, Maryland, Bookman Press

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s