Recuperarea apei din organism

Recuperarea apei din organism_1

Aceasta recuperare, deosebit de importanta, se poate face prin: ingerarea apei ca atare, a ceaiului, laptelui, supelor, ciorbelor, siropurilor, compoturilor, fructelor, zarzavaturilor, etc.. Sportivilor, dupa eforturi intense, li se recomanda ingerarea de ape minerale alcaline, care stimuleaza digestia, regleaza excretia prin sarurile continute, diminuand astfel fenomenele oboselii. Pentru sprinteri, saritori si aruncatori, cu cca. 1 ora – 1 ora si jumatate inainte de efort, ingerarea unui pahar cu apa minerala vitaminizata si indulcita cu glucoza, sau zahar este utila.

La alergatorii pe distante lungi (maraton, schi fond) administrarea de tichide se face din mers, la punctele de alimentare de pe traseu, fara stationare, pentru a nu se strica ritmul de alergare.

In probeie cu eforturi intense si de scurta durata nu se recomanda inaintea probei consumul unor cantitati mari de lichide, acestea ingreuind munca inimii si a rinichilor. Se pot ingera cantitati mici si in timp din bauturi cum ar fi mixtura: 1 g ceai negru, 2 g ceai menta, 50 g glucoza, 0,2 mg vitamina B1, 100 mg vitamina C, 60 mvol Na, 12 mvol K, 40 mvol Cl, 2 mvol H2PO4, 1 000 ml apa.

In pauzele scurte din timpul activitatii sportive (baschet, volei) se recomanda doar clatirea gurii sau ingerarea a 2-3 inghitituri de lichid pentru a evita senzatia de uscaciune a mucoasei bucale.

In spoturile unde pauza dureaza mai mult de 5-15 min (fotbal, rugby, gimnastica etc..), sportivii pot consuma un pahar de suc de fructe indulcit, sirop vitaminizat, apa minerala vitaminizata si indulcita, etc..

In ceea ce priveste bauturile alcoolice, acestea nu se recomanda sportivilor in perioada competitionala. Cele slab alcoolizate (vin rosu, bere) se pot folosi cu intermitenta in perioada de tranzitie si in zilele cand nu au loc antrenamente. De asemenea sunt contraindicate banchetele imediat dupa terminarea competitiei, cind organismul, deja intoxicat cu catabolitii rezultati in urma efortului, trebuie sa suporte si excesul de mancare si bauturi alcoolice.

 Recuperarea apei din organism_2

NECESARUL IN SUBSTANTE MINERALE

Nevoile hidrice asigura si necesarul de minerale, elemente indispensabile vietii. Mineralele sunt aduse in organism prin alimentatie – o alimentatie defectuoasa, dezechilibrata, duce la carente relative in calciu, fier, iod, fluor, cupru etc..

Organismul nu poate asimila elementele minerale sub forma lor simpla si nici sub aceea de saruri minerale combinate cu alte substante minerale. El le integreaza sub forma de saruri organice, combinate cu substante din regnul mineral sau vegetal. Astfel calciul il gasim sub forma de cazeinat, fierul combinat in hemoglobina, fosforul unit cu protidele, magneziul combinat in clorofila etc..

Elementele minerale au multiple functii: sunt constituentii esentiali ai celulelor; intra, in compozitia substantelor respiratorii (hemoglobina, mioglobina, citocromi) si a catorva sisteme enzimatice; regleaza permeabilitatea membranelor celulare si a peretilor capilari; intra in constitutia scheletului (in special calciul si fosforul) dandu-i consistenta; influenteaza, sub forma unui echilibru ionic adecvat intre Na, Ca si Mg, asupra functiilor celulare si regleaza excitabilitatea nervoasa si musculara; contribuie la mentinerea presiunii osmotice si a echilibrului acido-bazic al organismului; intervin in reglarea metabolismului apei si a volumului sanguin.

Bibliografie:

[] Benardot, D., (2012), Advanced Sports Nutrition, USA, Human Kinetics Book

[] Cataniciu, V., Cirligelu, V., Teofilovici, A., (1971), Alimentatia in sport, Bucuresti, Editura Stadion

http://www.uefa.com/   (= Villarreal CF club doctor Héctor Usó talk about the importance of hydration for a young player= )

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s