Program reabilitare – entorsa de genunchi, gradul II

Program reabilitare – entorsa de genunchi, gradul II_0

PERIOADA DE REFACERE ANATOMICA:

ETAPA 1:

Obiective:

  • Combaterea durerii.
  • Controlul inflamatiei.

Actiuni:

  • Repaus articular – imobilizare in atela a articulatiei genunchiului.
  • Posturare antidecliva (perna la nivelul gambei).
  • Medicatie antialgica si antiinflamatorie.
  • Presopunctura – dispersie.
  • Exercitii de respiratie („respiratie abdominala” si „respiratie totala”).
  • Masaj de apel, pe segmentul contralateral de apel.
  • Electroterapie – galvanizare simpla (sau ionogalvanizare).

ETAPA 2:

Obiective:

  • Combaterea tulburarilor vasculo-trofice.
  • Facilitarea refacerii anatomice prin imbunatatirea circulatiei normale.
  • Mentinerea functionalitatii segmentelor neafectate.
  • Profilaxia pierderii de forta musculara la nivelul iliopsoasului, biceps, ischiogambierilor si tricepsului sural.
  • Mentinerea imaginilor ideomotorii legate de gesturile motrice specifice sportului practicat.
  • Profilaxia diminuarii capacitatii de efort.

Actiuni:

  • Gimnastica Burger cu contractie izometrica a musculaturii gambei si coapsei.
  • Exercitii de respiratie („respiratie abdominala”).
  • Masaj de apel la nivelul piciorului, pe segmentul contralateral de apel.
  • Contractie izometrica a musculaturii afectate  – contractie 3-5” x 5-6 serii x 5-6 ori pe zi.
  • Iradierea impulsurilor de la musculatura puternica catre musculatura slaba – si degetelor – iradierea impulsurilor de la distal catre proximal.
  • Stretching la nivelul segmentelor neafectate.
  • Exercitii gimnice.
  • Antrenament mental – retetarea in reprezentare de gesturi motrice specifice.
  • Participarea la antgrenamente.
  • Vizualizarea de materiale specifice – video.
  • Deschiderea treptata a atelei pentru miscari de flexie – extensie, pana la limita pragului durerii (2-6’, de 2-3 ori pe zi).

 Program reabilitare – entorsa de genunchi, gradul II_4

PERIOADA DE RECUPERARE FUNCTIONALA:

ETAPA 1:

Obiective:

  • Combaterea durerii si controlul inflamatiei.
  • Readaptarea la miscare a structurilor articulare.
  • Mentinerea imaginilor ideomotorii legate de gesturile motrice specifice sportului practicat.

Actiuni:

  • Masaj Cyriax pe ligamentul colateral medial (2’).
  • Mijloace: „stand pe omoplati, bicicleta” (in ambele sensuri 2 x 1’), „decubit ventral, flexii-extensii genunchi” ( 1’), „forfercari in plan ventral” (1’).
  • Compresiuni usoare la nivelul talonului, initial cu genunchii in extensie (5 x 6-8”), ulterior la diferite grade articulare (5 x 3-6”).
  • Variante de mers (3-4’).
  • Tractiuni usoare in ax x 3-5 rep, urmate de manevre usoare de deschidere mediala si finalizate prin contractii izometrice (3 x 6”).
  • Mobilizari autopasive cu usoare tensiuni finale – la limita pragului dureros: „stand cu fata la spalier, sustinut pe sipca, semi genuflexiuni (3 x 4-5 rep. cu mentinerea pozitiei finale – 5-6”).
  • Izometrie triceps sural (8-10” x 6-8 rep/ serie x 5-6 ori pe zi, pauze 20-24”).
  • Tehnici FNP – CIS, IzA.
  • Ergometre – pentru membrele superioare 30’, simultan cu crioterapie genunchi 10-15’.
  • Antrenament mental.
  • Participarea la antgrenamente.
  • Vizualizarea de materiale specifice – video.

ETAPA 2:

Obiective:

  • Recuperarea fortei musculare.
  • Ameliorarea stabilitatii articulare.
  • Recastigarea mobilitatii articulare.
  • Readaptarea la efortul specific.
  • Restabilirea capacitatii de efort.

Actiuni:

  • Electroterapie – galvanizare simpla.
  • Masaj Cyriax – pe ligamentul colateral medial 2 min.
  • Variante de mers (2-3’).
  • Mijloace: „stand pe omoplati bicicleta – ambele sensuri 2 x 1 min”, „decubit dorsal forfecari sagitale” x 30” si „frontale” x 30”, finalizate prin flexii-extensii genunchi” x 30”.
  • Stand, sprijin unilateral, mobilizari active libere, ambele sensuri circumductii glezna, mobilizari complexe ale genunchiului, circumductii sold 2 x 7 rep..
  • Stretching dinamic in descarcare: balansari x 20, pendulari x 20;
  • Alergare usoara – covor rulant 2-3’.
  • Mobilizari active libere – respectandu-se principiul progresivitatii, pornindu-se initial din pozitii intermediare, catre pozitiile de maxima amplitudine.
  • Mentinerea pozitiei de semigenuflexiune (5 x 10”) din stand cu fata la spalier si priza pe sipca de la nivelul umerilor.
  • Planseta balansoare – subiectul face priza pe sipca spalierului la nivelul toracelui;
  • Cicloergometru x 15’.
  • Fandari laterale cu debut pe membrul neafectat.
  • „lupta indiana” – 1-2’.
  • Masaj clasic longitudinal, disto-proximal (5-10’).
  • Antrenament mental – retetarea in reprezentare de gesturi motrice specifice.
  • Participarea la antgrenamente.
  • Vizualizarea de materiale specifice – video.

 Program reabilitare – entorsa de genunchi, gradul II_3

REINTEGRAREA IN ACTIVITATEA DE ANTRENAMENT:

ETAPA 1:

Obiective:

  • Ameliorarea rezistentei musculare.
  • Cresterea vitezei de actiune.
  • Coordonare.

Actiuni:

  • Stand in sprijin pe un picior – circumductii ambele sensuri (glezna, genunchi, sold) – 2 x 2 x 9.
  • Genuflexiuni x 25rep..
  • Stretching dinamic: balansari x 15, pendulari x 15rep..
  • Contractie membru afectat (3 x 10”, P = 20”).
  • Antrenament proprioceptiv – planseta balansoare (1-2’).
  • Antrenament pliometric – banda elastica la nivelul treimii distale a gambei, posterior, flexia gambei pe coapsa x 20 rep..
  • Ridicari pe varfuri x 20 rep..
  • Covor rulant – alternare de alergare usoara cu mers (500m).
  • Tehnici FNP genunchi.
  • Sprijin cu mainile pe perete si corpul inclinat anterior, efectual alergare cu genunchii sus (1’);
  • Genuflexiuni cu haltera pe umar.
  • Miscari articulare cu rezistenta – antrenament in circuit – cresterea treptata a incarcaturii si duratei, in paralel cu scaderea pauzelor – genuflexiuni (1’), abdomene (1’), saritura laterala peste banca de gimnastica (1’), presa verticala (1’), fandari laterale (1’) x 3 serii.
  • Alergare in panta – covor rulant (2-3’).
  • Alergare impotriva pantei – covor rulant (2-3’).
  • Pas sarit x 15 rep., stretching (1’), pas saltat x 15 rep..
  • Antrenament proprioceptiv – planseta balansoare (2’).
  • Mers cu ridicarea alternativa a genunchilor la piept la 3 pasi.
  • Alergare cu schimbare de directie la semnal sonor (200m).
  • Sarituri ca mingea cu ridicarea genunchilor la piept la semnal sonor (1’).
  • Stand pe omoplati – bicicleta cu forfecare la semnal sonor.
  • Stand – semi genuflexiune, mainile pe genunchi, rotatii in plan transversal (2 x 10 rep.).
  • Stand lateral de spalier, meniscul intern executa abductie la 90o, cu sprijin pe sipca de la nivelul soldurilor, mentinerea pozitiei timp de (20” x 5).
  • Contractie – meniscul intern afectat (20” x 3-5).
  • Masaj clasic longitudinal – manevre relaxante (5-10’).
  • Electroterapie – laser (5’).
  • Crioterapie (15’).

ETAPA 2:

INCALZIRE:

  • Stand in sprijin pe un picior, mobilizari articulare libere in descarcare – circumductii in ambele sensuri (glezna, genunchi, sold) – 2 x 2 x 9.
  • Genuflexiuni x 25 rep..
  • Stretching dinamic: balansari x 15 rep., pendulari x 15 rep..
  • Contractie menisc intern (3 x 10”, P = 20”).
  • Fandari laterale (2 x 20 rep.).
  • Antrenament proprioceptiv – planseta balansoare (2’).
  • Ridicari pe varfuri (2 x 10 rep.).
  • Tehnici FNP – SR glezna x 15 inversari.
  • Stand in sprijin cu mainile pe un suport/ perete si corpul inclinat anterior, alergare cu genunchii sus (1’).
  • Joc dinamic de genunchi (1’).
  • Alergare usoara cu schimbari de directie (200m).

!!! Acest tip de antrenament va fi efectuat in conditii de protectie asigurata de orteza !!!

POSTEFORT:

  • Stand pe omoplati – bicicleta in ambele sensuri (2 x 1’).
  • Culcat dorsal, genunchii semi flectati, respiratie abdominala (1’).
  • Culcat dorsal, palmele sub fese, forfecari in plan frontal x 30.
  • Joc dinamic de genunchi (1’).
  • Executia miscarii care a stat la baza traumatismului, in tempo care sa excluda recidiva.
  • Lucru ciclic in conditii de descarcare – stand in sprijin unilateral, pedalaj cu meniscul intern afectat, ambele sensuri (2 x 30”).
  • Masaj Cyriax (2’).
  • Masaj clasic, disto-proximal, manevre relaxante, masaj de apel.
  • Crioterapie, imersia meniscului intern in apa cu gheata (5-10’).

PROGRAM DE INTRETINERE:

  • Stand in sprijin pe un picior mobilizari articulare libere in descarcare – circumductii ambele sensuri (glezna, genunchi, sold) – 2 x 2 x 9.
  • Genuflexiuni x 25 rep..
  • Contractie meniscul intern (3 x 10”, P = 20”).
  • Stand departat, semi genuflexiune, mainile pe genunchi, rotatii in plan transversal (2 x 10 rep.).
  • Antrenament pliometric – banda elastica la nivelul treimii distale a gambei, posterior, flexia gambei pe coapsa x 20 rep..
  •  Antrenament proprioceptiv – planseta balansoare (2-4’).
  • Covor rulant – alternare de alergari usoare cu mers (300-500m).
  • Tehnici FNP – ILO, SR genunchi.
  • Stand in sprijin cu mainile pe un suport/ perete si corpul inclinat anterior, alergare cu genunchii sus (1’).
  • Alergare, urcat si coborat scari (2-3’).
  • Miscari articulare cu rezistenta – antrenament in circuit – cresterea treptata a incarcaturii si duratei, in paralel cu scaderea pauzelor – genuflexiuni (1’), abdomene (1’), saritura inainte-inapoi peste banca de gimnastica (1’), presa verticala (1’), fandari laterale (1’) x 3 serii.
  • Sarituri – pas sarit x 25 rep., stretching (1’), pas saltat x 25 rep..
  • Antrenament proprioceptiv – planseta balansoare (2’).
  • Mers cu ridicarea alternativa a genunchilor la piept la 3 pasi.
  • „respiratie totala” (2’).
  • Covor rulant cu diverse pante (3’).
  • Pozitie fundamentala – mentinere (1’).
  • Antrenament pliometric – decubit ventral, banda elastica la nivelul treimii distale a gambei, medial, genunchii flectati, RI – RE coapsa x 20 rep..
  • Stretching dinamic: balansari x 15 rep., pendulari x 15 rep..
  • Crioterapie (15′).

 

Bibliografie:

[] Buzescu, A., Anton, B., (2005), Traumatologie sportiva, Bucuresti, Editura Cartea Universitara

[] Buzescu, A., Scurtu, L., (1999), Anatomia omului – Aparatul locomotor, Bucuresti,  Editura Alexandru 27

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s