Metode utilizate la varsta de 15-16 ani si 17-18 ani

 

Metode utilizate la varsta de 15-16 ani si 17-18 ani_1

Demonstratia folosita in cadrul antrenamentelor la varsta de 15-16 ani devine simbolica, sugestiva. Vor fi folositi demonstranti din randul sportivilor, antrenorului revenindusi sarcina de a sublinia aspectele cheie ale executiei.

Explicatia devine logica, in cadrul acesteia putand fi folosite schitele, desenul pe tabla, inregistrarile video, etc..

Exersarea va fi executata numai in conditii tactice stabilite, fiind permanent inclusa in modelul jocului si conforma desfasurarii fazei de joc.

Modelarea jocului va include scheme de joc pe cupluri si posturi in sistem.

Se va folosi studiul de caz pentru analize, atat in ceea ce priveste reusitele cat si nereusitele echipei proprii, a altor echipe sau ale adversarilor.

Observatia va fi orientata si sistematica, indreptata asupra aspectelor relevante, asupra eficientei actiunilor, in conditiile concrete ale jocului.

In cadrul dialogului si a dezbaterilor, vor fi cautate in comun solutionari ale problemelor aparute in activitate.

Expunerea antrenorului va fi dialogata si, in cadrul acesteia, vor fi prezentati viitori adversari, vor fi prezentate scheme tactice si se vor aduce la cunostinta sportivilor aspecte ale planurilor de pregatire. Se va urmari permanent constientizarea sportivilor, atat in ceea ce priveste nivelul de moment cat si posibilitati de viitor.

In cadrul testelor si probelor de control, pe langa „evaluarea clasica”, constand in transformarea rezultatelor in cifre, se va folosi inregistrarea pe banda video, care permite surprinderea unor aspecte privind maiestria tehnica si oportunitatea actiunilor tactice.

In jocurile de antrenament, se va folosi interpretarea de „roluri” de catre diferiti sportivi, „roluri” create asemanator (daca este posibil), viitorilor adversari.

La aceasta varsta, se pot folosi relaxarea Jacobson, repetarea in imaginatie si autosugestia.

In cadrul pregatirii pentru meci, pe langa aspectele mentionate anterior, va fi introdusa pregatirea pentru un anumit adversar.

La 17-18 ani, nu mai este necesara recomandarea folosirii de catre antrenor a demonstratiei, existand riscul ca sportivii sa fie mai buni executanti decat ca acesta.

Explicatia este logica iar exersarea va fi efectuata, in conditiile viitoarelor confruntari.

Modelarea va fi facuta cu adversar tematic si se va accentua rolul analizelor pre si post competitie.

Observatia va fi sistematica, indreptata spre orice aspect care ar putea aduce superioritate in meci. Vor fi folosite discutiile si dezbaterile, in care sa se realizeze un schimb de idei intre antrenor (si echipa tehnica) si sportivi. Pot fi folosite planuri de pregatire si scheme tactice.

In cadrul probelor si normelor de control, accentul va fi pus pe eficienta, accentuand rolul autotestarii si al autoverificarii sportivilor.

Jocurile pot fi si trebuie folosite in continuare, atat pentru aspectul de deconectare cat si pentru valentele compensatorii ale acestora.

Creste rolul antrenamentului mental – antrenamentul psihoton, in care se vor urmari autosugestia si gandirea pozitiva.

Bibliografie:

[] Radulescu, M., (2009), Fotbal – Tehnica – Factor prioritar, Bucuresti, Editura Razesu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s