Interdependenta factorilor antrenamentului

Interdependenta factorilor antrenamentului_1.jpg

Acest aspect este o problema ce a preocupat permanent specialistii din fotbal, fiind mereu actuala si in atentia tehnicienilor.

Toata lumea stie care sunt factorii antrenamentului, componentele acestuia dar, mereu continuam sa estimam cum si cat folosim din acestia in fiecare perioada a antrenamentului sportiv.

Toti specialistii in domeniu descriu cu precizie ce reprezinta fiecare factor al antrenamentului, arata cum sunt folositi, metode, mijloace etc. Ceea ce este mai greu, si tine de experienta antrenorilor, de stiinta acestora in domeniu, reprezinta reteta ce trebuie folosita in vederea unei foarte bune pregatiri pentru competitia la care participa sau pentru meciul ce urmeaza.

Inca nu s-a descoperit cat si cum trebuie folosit cantitativ si calitativ, privind toti factorii antrenamentului, spre a avea certitudinea ca la o data anume, se va putea obtine maximum de forma si echipa se va comporta ideal in campionat, competitie sau jocul dorit.

Pentru a nu trata problema numai la modul general trebuie subliniat ca nu pot situa pe locul intai nici unul din factori, de exemplu nu se poate sustine ca pregatirea tehnica este primordiala, ori pregatirea fizica sau cea tactica.

Asa cum este normal, tinand cont de periodizarea antrenamentelor (perioadele de antrenament sunt: pregatitoare, competitionala, de tranzitie), este evident ca, in corespondenta cu o anumita perioada va fi preponderent unul din factori in dauna celorlalti, fara insa a se neglija nici unul.

Acesti factori reprezinta, dupa parerea mea si spre a fi mai sugestiv, componente de sine statatoare, asemanatoare materialelor de constructie, dar care, impreuna, si in doze bine stabilite, vor avea efectul scontat, acela al unei pregatiri polivalente, cu care echipa sa exprime in competitie sau joc asa cum a fost pregatita.

Daca ar trebui sa fac precizari legate de unul dintre factori, cu siguranta as sublinia importanta tehnicii, ea fiind cea care da specificitate jocului si ca, in toate perioadele antrenamentului, se poate dobandi numai avand suportul fizic adecvat.

Toti factorii antrenamentului se sprijina si se ajuta reciproc, intr-o perfecta interdependenta si interferenta, cu alte cuvinte, o echipa sau un jucator de fotbal trebuie sa fie foarte bine pregatit fizic pentru pentru ca sa poata invinge in lupta cu adversarul, cu executii tehnice variate, adecvate situatiei de joc, cu scop tactic bine definit, cu o pregatire psihologica si un moral foarte bun.

Cel mai concludent mi se pare sa ne imaginam o echipa cu subiecti foarte tehnici, dar care ar juca intr-un sistem tactic inadecvat, gresit, sau o alta echipa foarte bine asezata in teren, cu un sistem bun, dar care nu s-ar putea exprima tehnic asa cum ar trebui, concret, neavand posibilitati fizice. Se mai poate imagina in final, o echipa cu subiecti tehnici, cu o asezare buna, avand posibilitatile fizice necesare, dar care  nu ar fi pregatita psihic sa invinga, deci fiind deficitara la capitolul moral volitiv, fara o motivatie serioasa, fara dorinta de a invinge.

Subliniez ca, tactica are ca suport material pregatirea fizica si tehnica deci, atat tactica colectiva cat si elementele sale individuale in cadrul sistemului de joc, nu pot fi materializate decat cu o foarte buna pregatire fizica si tehnica.

Echipa si jucatorii actioneaza tactic prin mijloace fizice si tehnice, depasirea adversarului de exemplu, se face folosindu-se de insusirea si exprimarea tuturor factorilor antrenamentului.

In orice joc sau actiune de joc, oricat ar fi de simpla, apar si sunt prezenti toti factorii antrenamentului si ai jocului chiar daca la una dintre faze se evidentiaza unul sau altul dintre acestia.

Pot afirma cu certitudine ca, baza fizica face posibila exprimarea tehnicii care, la randul ei reprezinta un mijloc de realizare a gandirii tactice si, in acelasi timp, o conditie de realizare a acesteia.

Ar trebui poate sa subliniez la acest capitol, corelatia ce trebuie sa existe intre conceptia de pregatire si cea de joc, ca o finalizare a corelarii factorilor antrenamentului in cadrui periodizarii acestuia.

Concluzia este: cum ne pregatim asa vom juca, de unde si implicarea antrenorului, a cunostintelor si experientelor acestuia, privind o foarte buna planificare, stiinta de a folosi intensitatea si durata in cadrul procesului de instruire precum si imbinarea procesului de instruire cu cel al exprimarii in jocul oficial.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s