Vitamina A

 vitamina-a_1

Acest nutrient esential mareste acultatea vizuala, mentine sanatatea pielii si sprijina sistemul imunitar. In consecinta, organismul are nevoie de un nivel adecvat de vitamina A pentru a preveni anumite afectiuni oculare, unele boli de piele si o gama larga de infectii.

 

Ce este vitamina A?

Vitamina A, un nutrient solubil in grasime, este inmagazinata in ficat. Organismul obtine vitamina A partial din grasimi animale si partial din beta-caroten si alte carotenoide continute in fructe si legume. Vitamina A este prezenta in corp in forme chimice variate numite retinoide, deoarece vitamina este esentiala pentru sanatatea retinei.

 

Cum actioneaza vitamina A?

Aceasta vitamina previne cecitatea nocturna (tulburare a organelor de vaz ce impiedica o persoana sa distinga vizual obiecte in conditii de lumina insuficienta sau difuza), mentine sanatatea pielii si a celulelor peretilor tractului respirator si gastrointestinal si ajuta la formarea dintilor si a oaselor. Este vitala pentru o reproducere, crestere si dezvoltare normale. In plus, vitamina A este cruciala pentru sistemul imunitar, inclusiv rezerva bogata a celulelor imune care captusesc caile respiratorii si tractul digestiv si asigura apararea impotriva bolilor.

vitamina-a_2

Beneficii majore:

Vitamina A este poate cel mai bine cunoscut pentru capacitatea ei de a mentine vederea, mai cu seama vederea pe timp de noapte, ajutand ochiul sa se adapteze de la lumina puternica la intuneric. Ea poate sa atenueze si sindromul de „ochi uscat“, o problema raspandita in multe tari in curs de dezvoltare si asociata specific cu o deficienta severa de vitamina A.

Stimuland imunitatea, vitamina A creste rezistenta la infectii, printre care gatul inflamat, raceala, gripa si bronsita. Ea poate sa combata, de asemenea, herpesul facial si zona zoster (produse de un virus al herpesului), verucile (o infectie virala a pielii), infectiile oculare si vaginale fungice si poate chiar sa ajute sa fie tinute sub control alergiile. Vitamina poate sa sprijine sistemul imunitar sa lupte impotriva cancerului la san si la plamani si sa imbunatatească ratele de supravietuire ale celor care au leucemie; in plus, studiile pe animale arata ca ea inhiba melanoamele, o forma posibil fatala a cancerului de piele. Un alt beneficiu al pacientilor cu cancer este acela ca, eficienta chimioterapiei poate fi sporita atunci cand organismul dispune de rezerve suficiente de vitamina A.

 

Beneficii suplimentare:

Vitamina A a fost folosita pentru prima data in „anii 40” pentru a trata afectiuni dermatologice, printre care acneea si psoriazisul, dar dozele erau mari si toxice. Oamenii de stiinta au dezvoltat mai tarziu niste derivate mai sigure ale vitaminei A (mai cu seama acidul retinoic); vandute acum sub forma de medicamente care se elibereaza pe baza de reteta, printre acestea se numara si crema contra acneei si ridurilor Retin-A. Niste doze mai scazute de vitamina A (7500 mcg pe zi) pot fi folosite, dar numai sub supraveghere medicala, pentru a trata unele afectiuni ale pielii, printre care acneea, pielea uscata, eczemele, cuperoza si psoriazul. Cand nivelul vitaminei A in organism este optim, este stimulata vindecarea ranilor pielii si chiar accelerata recuperarea dupa luxatii si intinderi musculare. Eficienta unui nivel bun al vitaminei A se extinde chiar si asupra peretilor tractului digestiv, aceasta ajutand la tratarea intestinului inflamat si a ulcerului. In plus, niste cantitati suficiente ale acestei vitamine vor grabi insanatosirea persoanelor care au suferit un atac cerebral. Femeile cu ciclu abundent si prelungit au uneori carente in vitamina A.

 

Utilizari:

  • Ajuta organismul sa lupte impotriva racelii, a gripei si a altor tipuri de infectii.
  • Ajuta la sanatatea pielii, la vindecarea ranilor, a arsurilor si a ulceratiilor.
  • Mentine ochii sanatosi.
  • Este de folos peretilor tractului digestiv.

Vitamina A_4.jpg

Forme de prezentare:

  • Capsule.
  • Lichid.
  • Capsule gelatinoase.
  • Comprimate.

 

Precautii:

  • Vitamina A poate sa ajunga la nivel toxic, asa ca fiti atenti sa nu luati prea multa si tineti minte ca forma beta-caroten a vitaminei este mai sigura.
  • Femeile care sunt gravide sau vor sa ramana insarcinate nu ar trebui sa ia mai mult de 1500 mcg de vitamina A pe zi; dozele mai mari pot provoca defecte congenitale. Este important sa va controlati sarcina daca luati doze mai mari de 1500 mcg si inca cel putin o luna dupa aceea.

!!! Daca suferiti de o boala, consultati medicul inainte de a lua suplimente!!!

vitamina-a_3

Cat de mult va trebuie?

Doza recomandata pentru vitamina A este de 600 mcg pe zi pentru femei si 700 mcg pentru barbati.

Daca luati prea putin:

Cu toate ca este rara, o deficienta de vitamina A poate duce la cecitate nocturna (chiar la orbire totala) si la o rezistenta mult scazuta la infectii. Cazuri mai moderate de deficienta survin mai cu seama la varstnici, care au adesea o dieta saraca in vitamine. Infectii precum pneumonia pot epuiza stocurile de vitamina A.

Daca luati prea mult:

Cu toate ca un nivel zinic pana la 1500 mcg este lipsit de riscuri, suplimentarea cu vitamina A nu ar trebui facuta daca nu a fost prescrisa de un medic. Acest sfat este important in mod special pentru femeile care sunt sau vor sa devina gravide, din cauza riscului unor efecte nocive asupra fatului in dezvoltare. O singura doza de 15000 mcg poate produce slabiciune si varsaturi, s-a semnalat ca pana si numai o cantinate de 7500 mcg pe zi timp de 6 ani a cauzat o boala grava a ficatului (ciroza). Printre semnele toxicitatii se numara: piele uscata, crapata si unghii friabile, o cadere mai mare a parului, sangerarea gingiilor, pierdere in greutate, irascibilitate, oboseala si greata.

 

Mod de administrare:

  • Dozaj: Pentru a evita un consum excesiv de vitamina A se recomanda sa nu se ia suplimente care contin mai mult decat cantitatea zilnica permisa de 800 mcg. Alternativ, luati vitamina A sub forma de amestec de carotenoide.
  • Indicatii de utilizare: Luati suplimante la masa; putine grasime in dieta faciliteaza absorbtia. Vitamina E si Zincul ajuta organismul sa foloseasca vitamina A, care la randul ei mareste absorbtia fierului din alimente.

vitamina-a_5

Alte surse:

Vitamina A se gaseste din abundenta in peste, galbenus de ou, unt, maruntaie si organe cum ar fi ficatul (90 g asigura peste 2500 mcg) si in laptele fortificat (verificati eticheta pentru a fi siguri). Fructele si legumele galbene, portocalii, rosii si verde-inchis contin cantitati mari de beta-caroten si multe alte carotenoide, pe care organismul le transforma in vitamina A cand este nevoie.

 

Descoperiri recente:

  • In doua studii recente, pana la 7500 mcg de vitamina A pe zi au imbunatatit capacitatea insulinei de a controla zaharul in sange.
  • Un studiu brazilian a constatat ca vitamina A poate sa combata bolile cronice de plamani. Dupa 30 de zile in care au luat suplimente, barbatii care au primit 1500 mcg pe zi au putut respira mai bine decat cei carora li s-a dat un placebo.

 

Informatii si sfaturi:

  • Vitamina A se i-a cel mai bine sub forma de beta-caroten. Nu puteti ajunge la o supradozare daca mancati fructe si legume bogate in carotenoide, cum ar fi caisele, pepenii galbeni sau zarzavaturile cu frunze verzi. Cu toate ca organismul transforma unele carotenoide in vitamina A, o face numai atunci cand este nevoie. In afara cazului in care mancati mult ficat sau peste gras, este aproape imposibil sa primiti prea multa vitamina A din dieta.
  • Dozele de vitamina A pot fi date ca unitati internationale (UI) mai degraba decat ca echivalente de retinol (ER), care se dau in mcg. Un ER este echivalent cu 3,3 UI.
  • Daca plecati spre Polul Nord, fiti atenti ce mancati: 110 g de ficat de urs polar contin o doza toxic acuta de vitamina A – peste 600000 mcg.

 

Bibliografie:

[] Ashwell, M., Bussell, G., Clasen, L., Egginton, J., Gibson, S., Govindji, A., McCleneghan, J., Wilcock, F., (2008), Vitamine, minerale si suplimente, Bucuresti, Editura Reader’s Digest

[] Brody, T., (1999), Nutritional Biochemistry (2’nd edition), Elsevier Academic Press, New York, USA

[] Combs, G.F., McClung, (2008), The Vitamins – Fundamental Aspects in Nutrition and Health (3’rd edition), Elsevier Academic Press, USA

[] Rucker, R.B., Suttie, J.W., McCormick, D.B., Machlin, L.J., (2001), Handbook of Vitamins (3’rd edition), Marcel Dekker, New York, USA

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s