Antrenamentul individual la fotbal

 antrenamentul-individual-la-fotbal_1

Cele mai multe tipuri de antrenamente la fotbal sunt cele in care se lucreaza frontal (cu toata grupa simultan) sau prin impartirea lotului în 2-3 sau mai multe subgrupe, care lucreaza in cadrui aceleiasi sedinte de pregatire, dupa un program si activitati diferite.

Exista insa si lectii de antrenament (sau parti ale acestuia) in care se lucreaza cu fiecare jucator in parte, de aceea ele se numesc antrenamente individuale, ale caror aspecte urmeaza sa le prezint.

Antrenamentul individual la fotbal se poate desfasura sub trei forme diferite, dupa criteriul conceperii:

  • Antrenorul este cel care organizeaza si planifica antrenamentul, in functie de evidenta pe care o are si pe baza unei cunoasteri amanuntite a jucatorilor sai, in raport cu cunostintele si deficientele fiecaruia. El va propune fiecaruia in parte un program separat, cu ce procedee tehnice, ce exercitii si cum vor fi dozate, dar totul subordonat unei teme centrale care sa respecte planificarea existenta. Spre exemplu, toti vor lucra la pregatirea tehnica, dar fiecare cu alte procedee, mai ales ca la cele mai multe exercitii vor avea nevoie de un partener de lucru. Se recomanda folosirea acestui tip de antrenament la grupele de varsta mica, sub 14 ani, jucatorii nereusind sa discearna bine ce ar trebui sa faca fiecare in parte. Pentru ca asemenea antrenamente sunt destul de greu de condus, antrenorul trebuie sa se asigure ca va putea administra un asemenea antrenament si ca va putea sa aloce un numar redus de antrenamente individuale pe mezociclu.

 

  • Incepand cu varsta „juniorilor I” pot fi derulate antrenamente individuale autoconduse. Jucatorii sunt cei care hotarasc ca va contine antrenamentul lor, iar antrenorul va avea rolul de reper, pentru a oferi indicatiile solicitate asupra exercitiilor, volumului de lucru, asupra timpului etc.. Asemenea antrenamente intregi pot fi derulate dar cel mai frecvent se aloca parti de 15-20 de minute sau mai mult, in care jucatorul decide ce vrea sa lucreze el si isi organizeaza secventa de pregatire asa cum considera el, lucreaza singur sau cu un partener, antrenorul neintervenind decat cu rol de consilier. Secventele respective se pot localiza inainte de antrenamentul propriu-zis (dupa o parte de incalzire corespunzatoare), in timpul antrenamentului, dar cel mai des apar dupa incheierea antrenamentului programat, in ziua respectiva sau la o alta ora din zi, lucrand practic doua antrenamente.

 

  • Cea de a treia modalitate este antrenamentul individualizat, condus in intregime de catre antrenor, cu teme comune pentru toti jucatorii, cu exercitii similare, dar dozate diferit, in functie de particularitatile fiecarui jucator. Este practic un antrenament in care antrenorul sau preparatorul fizic, pe baza cunostintelor exacte despre jucatorii sai, va adapta pentru fiecare in parte, temele si obiectivele propuse la posibilitatile si necesitatile acestora si in functie de evolutia fiecaruia in timp. Progresul fiecarui jucator in parte va fi astfel mai bine stimulat, pentru ca nu vor exista jucatori „fortati” de catre alti colegi (fapt care are efect inhibitor) si nici jucatori „trasi indarat” de catre ceilalti coechipieri (cu efect demotivant). Rolul unor asemenea variante de antrenamente este, in primul rand, localizat in sfera psihologica, jucatorii avand o motivatie aparte (se intrec cu sine insusi) dar au si efecte considerabile si in planul maturizarii, pentru ca ei vor fi cei care vor alege, vor decide si vor concepe ceea ce este important pentru ei si pentru acea parte de antrenament. Se mai poate vorbi de efecte si pe linia autoorganizarii si responsabilizarii. In plan strict metodic, rolul unor astfel de antrenamente individuale sau individualizate este de specializare si de perfectionare.

antrenamentul-individual-la-fotbal_2

In final sunt necesare unele precizari:

Aceste tipuri de antrenamente solicita o buna pregatire a antrenorului sau preparatorului fizic, de educatie, experienta si calitati, abilitati de relationare si comunicare, deoarece trebuie lucrat cu toti jucatorii la fel, cu o atentie acordata in mod echilibrat tuturor, cu interventii punctuale, cu spirit de observatie etc., toate acestea in contextul in care antrenorul coordoneaza tot lotul simultan dar fiecare lucreaza relativ altceva. Este indispensabila o planificare minutioasa, anterioara acestor antrenamente, pentru a concepe corect activitatea fiecaruia, precum si o inregistrare relevanta a ceea ce s-a intamplat in antrenamentul respectiv (scopul fiind de particularizare a pregatirii, pentru a facilita progresul fiecaruia si a cunoaste daca ceea ce a lucrat fiecare a avut un efect semnificativ).

Sunt necesare discutii, clarificari, indicatii, recomandari, interventii, toate acestea fiind punctuale in timpul antrenamentului sau extinse dupa caz, la finalul acestuia.

Bibliografie:

[] Cojocaru, V., (2002), Fotbal de la 6 la 18 ani. Metodica pregatirii, Bucuresti, Editura Axis Mundi

[] Motroc, I., Cojocaru, V., (1998), Fotbal – curs de baza, Bucuresti, Editura ANEFS

[] Radulescu, M., (2009), Fotbal, tehnica – factor prioritar, Editura Razesu, Romania

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s