Cum lucram cu talentele?

 andrei-dima-barcelona

Dintotdeauna, printre subiectele spectaculoase ale fotbalului, atat printre antrenorii specializati in fotbal sau alti specialisti implicati in fenomenul fotbalistic, cat si in mas-media de specialitate, a fost acela al tinerelor talente sau, mai rar, al asa-numitelor „genii”. Cele mai dezbatute teme sunt legate si de plecarea la marile echipe din lume a unor jucatori care nu au implinit inca 20 sau 22 de ani, tocmai pentru ca sunt considerati iesiti din comun sau dotati.

Se vorbeşte uneori despre jucatori care ani la rand au fost considerati juniori de mare perspectiva, care au fost selectionati la loturile nationale corespunzatoare varstei dar ulterior nu au confirmat si au intrat definitiv in anonimat, uneori jucand chiar la echipe din esaloanele inferioare. In timp ce altii, dimpotriva, au fost descoperiti de la varste fragede pentru fotbalul de performanta si au avut apoi o cariera rasunatoare de fotbalist.

Dar, in aceste abordari, cu adevarat incitante pentru profesionistii si comentatorii fotbalului, nu se precizeaza decat rareori ce si cum s-a lucrat inainte de aceste moment, nu se vorbeste de cei peste 10 ani de antrenamente, cantonamente si competitii pe care respectivul junior genial a trebuit sa-i traverseze.

Ce s-a intamplat in acesti ani?

Multor profesori si antrenori de fotbal, de astazi si de maine, li se poate intampla sa observe, sa descopere sau sa selectioneze un astfel de junior. Cum va lucra cu el? Ce trebuie sa stie pentru a-l conduce catre cariera de fotbalist de mare performanta? Ce trebuie sa stie pentru a evita pierderea acestor talente in anonimat sau chiar renuntarea la sportul de performanta?

Voi spune mai intai ca marile talente pot fi recunoscute dupa priceperea tehnico-tactica si asta inca de la grupele de copii. De aceea, trebuie sa ne axam in principal pe acesti factori ai antrenamentului, corelandu-i cu pregatirea fizica si, mai ales, cu cea psihologica.

Cum ii recunoastem pe cei mai talentati mici fotbalisti? Le vom face un succint profil, iar apoi ne vom axa in principal pe constatarile privind pregatirea tehnico-tactica, unde vom descoperi, fara pretentia ca am epuizat toate capacitatile lor, dacă au:

  • un foarte bun control al mingii sau „priza” la minge, indiferent de procedeul tehnic folosit;
  • o constitutie fizica pentru sportul de performanta;
  • o stare de sanatate perfecta sau foarte buna, fara, antecedente clinice cronicizate (pentru portari talia fiind decisiva);
  • o eficienta deplasare in teren, cu sau fara minge si plasament pentru portari;
  • o orientare in spatiu, o excelenta perceptie si reprezentare a miscarilor proprii dar si ale coechipierilor sau adversarilor;
  • un ritm, coordonare, flexibilitate, usurinta, logica, inteligenta si eficienta in toate miscarile corpului, cu sau fara minge;
  • o viteza de receptie a stimulilor situatiei, de decizie si de executie a actelor motrice generale si specifice fotbalului;
  • daca manifesta un registru bogat de deprinderi motrice generale si specifice fotbalului, care sunt corect si oportun utilizate;
  • o buna comunicare, expresivitate, creativitate si adaptare rapida la noile situatii si persoane.

Fiecare din aceste „genii” sunt tineri carora trebuie sa li se acorde o atentie suplimentara in pregatire. Antrenamentele vor avea o tenta mai bine conturata, spre individualizare, inca de la primele contacte. Dar, desi fiecare dintre cei vizati va fi tratat ca un caz particular, putem evidentia unele precizari comune antrenarii marilor talente, concentrandu-ne pe pregatirea tehnico-tactica, cu trimiteri punctuale la pregatirea fizica dar, mai ales, la cea psihologica.

O prima problema survine din faptul ca, fiind foarte dotati pe coordonata tehnico-tactica, copiii si juniorii talentati peste normal, peste medie, vor fi tentati sa exerseze mai putin, mai ales ca ei constata ca, in comparaţie cu ceilalti sportivi din grupa, stapanesc mult mai bine procedeele tehnice si invata foarte repede ceea ce antrenorul le propune la antrenamente. De aici pot ajunge foarte usor la o stare de automultumire si in consecinta, nu se vor mai antrena serios, iar potentialul lor nu va fi valorificat decat in mica masura.

Descriind din perspectiva psihologica situatia copiilor talentati sau a geniilor in sport, ca si in orice activitate care presupune talent, trebuie sa spunem ca, fiind superior dotati, in special din punct de vedere tehnic, ei pot sa-si propulseze imaginea de sine peste varsta lor cronologica si peste imaginea celorlalti coechipieri. Aceasta va crea, inevitabil, un decalaj psihologic intre componentii echipei si respectivul talent, ceea ce poate induce mari probleme de comunicare si relationare, care vor aparea inclusiv legate de antrenor.

Un alt decalaj se va crea in propriul sistem psihic, intre diferite paliere (de exemplu intre inteligenta manifestata in planul tehnico-tactic si afectiv, vointa, relationare etc.) iar coordonata tehnica fiind mult superioara, va deveni un atu sau un reper pe care respectiva persoana se va baza in evolutia sa, dar neglijand major celelalte paliere mentionate.

Nedezvoltarea corelata si a celorlalte laturi ale personalitatii sale va contura, in timp, o persoana si un sportiv care se va simti neanteles, se va autoizola sau va fi izolat, marginalizat de grup, va avea comportamente exagerate si inoportune in echipa si in cotidian, blocandu-si astfel evolutia si cariera. Practic, bazandu-se doar pe talentul sau in tehnica jocului, va fi descoperit si nesigur, instabil si confuz in multe alte situatii unde are nevoie si de alte argumente, in afara de o tehnica stralucitoare.

O problema delicata survine cand astfel de talente sunt descoperite si selectate la cluburi cu nivel scazut de performanta. Aici ei se vor compara cu ceilalti care, fiind medii, ca valoare si performanta, ii vor afecta si influenta negativ, fie plafonandu-i, fie creandu-le un fals statut de „vedeta”, la 10-12 ani. De aceea, este oportuna, desi greu acceptata de catre antrenorii care i-au descoperit, orientarea talentelor reale spre alte cluburi cu grupe de juniori cu traditie si nivel de performanta superioara. Se mai poate apela si la varianta promovarii in cadrul aceluiasi club la o grupa de varsta superioara dar si in aceasta situatie, respectivul sportiv trebuie urmarit si format atent, deoarece si aici, prin diferentele de varsta si experienta, pot aparea efecte psihologice secundare, negative sau „perverse”.

O simpla mentiune trebuie facuta aici, asupra rolului pe care il au familia si scoala in aceste cazuri, ca factori de educatie si formare a atitudinilor si a caracterului, factori cu care antrenorul trebuie sa aiba o buna si permanenta relatie de colaborare.

Considerand ca aceste „neajunsuri” de context au fost eliminate sau ajustate, ne aflam in situatia in care antrenorul are o grupa bine organizata, cat mai omogena, cu un nivel ridicat de performanta pentru cat mai multi dintre componentii lotului cu care lucreaza, printre care se afla si un jucator de geniu. Cum va lucra cu el?

Antrenorul trebuie sa fie convins ca jucatorul sau de geniu nu trebuie izolat ci integrat in grup, ca trebuie sa lucreze cu el la fel ca si cu ceilalti, dar cu unele recomandari suplimentare (focalizate pe pregatirea tehnico-tactica), pe care le prezint in ceea ce urmeaza:

  • Daca volumul de munca este relativ asemanator, antrenorul propunand acelasi timp de lucru pentru un exercitiu anume, va face precizari suplimentare asupra intensitatii exersarilor (cu mai multe repetari in aceeasi unitate de timp) sau, mai ales, asupra complexitatii si restrictiilor impuse de antrenor in executii. De exemplu, daca se executa finalizarea prin sut la poarta din alergare, subiectului i se va cere sa suteze numai in anumite zone de pe spatiul portii. Daca se executa conducerea mingii printre jaloane, subiectul va lucra contra cronometru sau intr-o alta formatie de lucru alaturata cu jaloanele, dispuse la distante mai mici decat pentru ceilalţi etc..
  • Pentru un volum suplimentar de antrenament, subiectul va putea ramane dupa lectie sa lucreze in plus anumite exercitii sau vor fi prevazute antrenamente suplimentare separate, individuale sau impreuna cu alti colegi care solicita sau carora li se recomanda un volum mai mare de exersare. O alta maniera careia trebuie insa sa i se acorde o mare atentie impotriva efectelor secundare, este suplimentarea volumului de antrenament sau prin participarea episodica la unele dintre antrenamentele grupelor de juniori mai mari sau chiar de seniori.
  • Se va pastra contactul permanent cu loturile reprezentative de performanta corespunzatoare grupei de varsta, unde subiectii respectivi se vor putea pregati in compania unor jucatori valorosi, la un nivel si in conditii de pregatire superioare celor de la club. Aici ei vor putea sa constientizeze mai bine nivelul la care se afla pe plan national si international, astfel fiind stimulati spre performanta, gradat si corect, in vederea unei cariere sportive, pe masura talentului lor.
  • Antrenorii vor concepe modele speciale de antrenament si de joc care sa fie subordonate unui model sau profil fizic, tehnico-tactic si psihologic particular, creat special pentru subiectul respectiv, in care cerintele modelului sa fie superioare si permanent evolutive in volum si calitate (registru de procedee tehnico-tactice mai mare si un nivel de exprimare la parametri superiori).
  • „Geniului” respectiv i se vor atribui responsabilitati mai mari, in timpul jocurilor dar si la antrenamente, valoarea sa recomandandu-l pentru a deveni lider sau capitan de echipa, statut care se formeaza in multi ani si progresiv, nefiind o simpla numire in functie ci presupunand multe calitati si abilitati in afara de o tehnica iesita din comun.

In final, subliniez faptul ca, acestea sunt doar cele mai evidente dintre aspectele psihologice si tehnico-tactice pe care le putem propune spre a le folosi in antrenament, astfel ca multi dintre copiii talentati care vin la fotbal sa poata ajunge fotbalisti profesionisti de talie mondiala si sa poata reduce sansele unei cariere sportive ratate.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s