Prima etapa a instruirii organizate (6-12 ani)

 img_0949

Promisesem ca urmatorul articol va fi legat de munca antrenorului si profilul acestuia, dar consider ca este un articol complex si imi doresc sa fie la obiect, tocmai de aceea este inca in lucru. Va urma cu siguranta in postarile mele viitoare.

Stim cu totii ca, fiecare club, asociatie, scoala de fotbal sau clasa speciala organizeaza instruirea si invatarea ABC-ului jocului de fotbal.

Consider ca, pentru aceasta perioada de invatare a ABC-ului jocului de fotbal trebuie sa realizam o cat mai buna orientare a copiilor prin imitarea jocului marilor echipe, cerandu-le sa joace pe cat posibil ca marii campioni (stiut fiind faptul ca la aceasta varsta imitatia dupa modele este determinanta). Aceasta instruire se bazeaza pe cateva componente de baza, pe care urmeaza sa le prezint succint in ceea ce urmeaza.

Dezvoltarea fizica armonioasa a copiilor prin practicarea in aceasta perioada a mai multor sporturi ce dau transferuri pozitive jocului de fotbal (handbal, baschet, inot, atletism, sarituri etc.) si prin practicarea curenta „acasa” a unor programe de dezvoltare generala cu invingerea greutatii proprii pe care copilul sa le realizeze zilnic (flotari, genuflexiuni, sarituri etc.).

Pregatirea tehnica, prin concursuri pentru fiecare procedeu in parte, executata de asemenea acasa, pe strada, oriunde poate copilul (cu minge), urmarindu-se autodepasirea zilnica.

Pregatirea tactica, (globala) prin jocurile pe care le organizam, unde copiii sa se manifeste liber (atentie – trebuie oferita copiilor libertate totala de a se manifesta), cerandu-le sa respecte legile fundamentale ale jocului (pe care le cunosc de la TV, stadion, din strada, scoala etc.).

Doresc sa specific si sa fiu foarte clar inteles, tocmai pentru a evita actiunea dumneavoastra viitoare de a ma taxa, vorbind strict pe particularitati de nivel de varsta, consider ca pana la varsta de 10 ani nu este indicat sa se lucreze deprinderi de ordin tactic, totusi copii trebuie sa aiba repere referitoare la sistemul de joc, asezarea in teren, etc..

In acelasi timp, din activitatea pe care am descris-o pot si trebuie sa se dezvolte si aspectele psihologice (vointa, motivatia in joc, agresivitatea pozitiva, daruirea, spiritul individual, spiritul colectiv, dorinta de victorie, etc.), care ne conduc in final la selectia naturala a copiilor pentru marea performanta (nu confundati selectia naturala cu cea initiala facuta de antrenor).

Cel mai de pret argument al muncii cu copii la aceasta varsta este rabdarea, intelegerea, confundarea antrenorului cu viata copiilor, pe care acesta trebuie sa o realizeze total, in fiecare moment al activitatii sale.

In incheierea articolului voi prezenta succint, consideratiile generale ale varstei 6-12 ani in fotbal, ale unei persoane pentru care am un respect deosebit, respectiv domnul Profesor Doctor Viorel Cojocaru (sef al catedrei de fotbal in cadrul UNEFS Bucuresti, fostul rector al universitatii).

 img_0930

Consideratii generale pentru intervalul „6-8 ani”:

  • La aceasta grupa de varsta, se lucreaza pe grupe mici de jucatori (maximum 12), in conditii izolate de joc;
  • 50% din timp se aloca deprinderilor de ordin tehnic;
  • 50% din timp se aloca pregatirii fizice si scolii alergarii;
  • durata unui antrenament va fi de 45-50 minute;
  • se pune accent pe corectitudinea exercitiilor;
  • jocuri cu tema 3vs3.

Consideratii generale pentru intervalul „8-10 ani”:

  • La aceasta grupa de varsta, se lucreaza pe grupe mici de jucatori (maximum 12), in conditii izolate de joc;
  • 45% din timp se aloca pregatirii fizice si scolii alergarii;
  • 45% din timp se aloca deprinderilor de ordin tehnic;
  • 10% din timp se aloca deprinderilor teoretice;
  • durata unui antrenament va fi de 70 minute;
  • se pune accent pe corectitudinea exercitiilor;
  • jocuri cu tema 3vs3.

Consideratii generale pentru intervalul „10-12 ani”:

  • La aceasta grupa de varsta, se lucreaza pe grupe de 16 jucatori, in conditii apropiate de joc;
  • 40% din timp se aloca pregatirii fizice si scolii alergarii;
  • 40% din timp se aloca deprinderilor de ordin tehnic;
  • 10% din timp se aloca deprinderilor de ordin tactic;
  • 10% din timp se aloca deprinderilor teoretice;
  • durata unui antrenament va fi de 90 minute;
  • se pune accent pe corectitudinea exercitiilor.

Precizez ca fiecare interval (6-8 ani, 8-10 ani, 10-12 ani) va avea obiective proprii (de instruire, de performanta), iar particularitatile acestora (somatice, functionale, motrice si psihice), difera pentru fiecare interval.

Bibliografie:

[] Cojocaru, V., (2002), Fotbal de la 6 la 18 ani. Metodica pregatirii, Bucuresti, Editura AXIS MUNDI

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s