Program reabilitare – ruptura fibrilo fasciculara drept femural

 program-reabilitare-ruptura-fibrilo-fasciculara-drept-femural_1

ETAPA 1:     [repaus + combaterea durerii] / (3-7 zile)

  • repaus cu coapsa si gamba de aceeasi parte usor flectate;
  • contentie compresiva – bandaj elastic, ghidat de palparea pulsului distal;
  • crioterapie – aplicare de punga cu gheata peste bandaj, aplicarea directa fiind contraindicata (max 15-20’);
  • posturare antidecliva, cu deplasare in descarcare;
  • fizioterapie (diapuls [500 impulsuri/sec.], magnetodiaflux, laser);
  • medicatie simptomatica, antialgica si antiinflamatorie, la indicatia medicului, in administrare locala si generala, masajul local fiind contraindicat in aceasta perioada;
  • presopunctura;
  • reflexoterapie (fata externa a piciorului, sub maleola externa);
  • mentinerea functiilor la nivelul trenului superior – abdomene, flotari pe un picior, extensii trunchi, MAL si MAR pentru membrele superioare;
  • mentinerea imaginilor ideomotorii legate de gesturile motrice specifice – antrenament mental si vizualizarea antrenamentelor;
  • mentinerea capacitatii de efort – helcometru (lucru pentru trenul superior).

 

ETAPA 2:     [combaterea inflamatiei si debutul remodelajului muscular] / (7-14 zile)

  • electroterapie (galvanizare simpla, curenti diadinamici, laser, magnetodiaflux);
  • termoterapie (calda – la inceputul fiecarei sedinte, rece – la finalul fiecarei sedinte);
  • masaj clasic – longitudinal, in lungul fibrei musculare (initial se lucreaza pe muschiul pozitionat in cursa interna iar la finalul perioadei pe muschi maxim alungit – !!! se contraindica tapotamentul !!!), Cyriax – 2 minute, initial distal de leziune, apoi din ce in ce mai aproape, pentru ca la finalul perioadei sa se lucreze chiar pe focarul lezional;
  • stretching (initial posturare – drept femural alungit, stretching dinamic usor sub forma balansari / pendulari, stretching static usor, stretching dinamic-tensiuni finale);
  • antrenament proprioceptiv (izometrie pentru toate sectoarele articulare, debutand cu contractie pana la limita durerii – membrul inferior lateral flectat si addus, talonul peste genunchiul opus, MAL – lant kinetic deschis – talonul urmarind linia tibiala, tehnici FNP, lucru in lant kinetic inchis – dezechilibre – anuntate si cu kt. in camp vizual al pacientului;
  • planseta de echilibru Ergosim.

 

ETAPA 3:     [intensificarea solicitarilor musculare] / (14–21 zile)

  • stretching (incalzirea trenului inferior prin lucru activ liber in conditii de descarcare, stretching dinamic – balansari si pendulari membru inferior afectat, exercitii de autointindere initial cu solicitare minima pe drept femural „global”, apoi cu solicitarea stricta a dreptului femural „analitic – intinderea unui lant muscular este urmata de intinderea lantului antagonist);
  • tonifiere musculara (izometrie in diferite puncte ale arcului de miscare F-ABD, F- E, ADD-ABD, RI- RE coapsa);
  • elasticitate musculara (stretching dinamic – tensiuni finale);
  • reeducare proprioceptiva (IZA, IL, ILO, SR, IA 80%FM: F-E, ABD-ADD, RI-RE coapsa, plansete balansoare: dezechilibre usoare, cu pacientul anuntat si neanuntat, planseta de echilibru Ergosim: schimbarea centrului de greutate la solicitare).

 

ETAPA 4:     [reintegrarea propriu-zisa in activitatea de antrenament si competitionala] / (21- 35 zile).

 

Antrenament individual – readaptare la solicitarile specifice:

  • stretching: static si dinamic;
  • antrenament proprioceptiv;
  • antrenament pliometric – genuflexiuni; varfuri pe o treapta, ridicari pe varfuri, reveniri; saritura de pe loc peste obstacol – inainte-inapoi; saritura laterala pe doua picioare dreapta-stanga etc.

 

 

Antrenament individual – reintegrare in activitatea de antrenament:

POE:

  • MAL – tren inferior;
  • stretching;
  • izometrie usoara;
  • alergare usoara, in linie dreapta, apoi cu schimbari de directie din ce in ce mai bruste;
  • genuflexiuni;
  • pas sarit, pas saltat.

 

PF:

  • cresterea rezistentei, prin cresterea duratei, antrenament in circuit, cresterea tempoului – alergare moderata in tempo uniform, pe teren plat, alergare in tempo neuniform, teren variat;
  • cresterea fortei, F-R prin lucru cu greutati mici si F-V prin lucru cu greutati mijlocii si viteza maxima de executiel;
  • cresterea vitezei prin executie la semnal si antrenament cu repetari:1- 3 serii x start de sus, start de jos, start de jos –30-50-100m.

 

POSTEFORT:

  • lucru in descarcare – bicicleta, forfecari plan frontal, sagital;
  • alergare usoara;
  • pas saltat;
  • gheata.

 

INTRETINERE:

  • tonifiere musculara;
  • antrenament pliometric;
  • antrenament proprioceptiv: CR, MARO, CIS, PR, SR.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s