Program reabilitare – tendinita achileana

 

Print

Etapa1:     [control durere & inflamatie]

  • repaus local, asigurand astfel o punere in repaus a tendonului achilean. Sprijinul este posibil dar, se recomanda purtarea unui toc de 1-2 cm pentru comfort si detensionarea tendonului achilean;
  • posturare antidecliva, la care se asociaza contractii izometrice ale bicepsului, 3 serii x 10-12” x 5-6 ori / zi;
  • crioterapie – initial imersia piciorului in apa cu gheata, ulterior masaj cu gheata – frictiune liniara, fara a se depasi 20’ x 5-6 ori / zi;
  • electroterapie antialgica si antiinflamatorie – ultrasunet si ionoforeza cu antiinflamatori de tip nesteroidian;
  • intre sedinte contentie compresiva – bandaj elastic cu incrucisare pe tendon, cuprinzand si jumatatea distala a gambei;
  • mentinerea functionalitatii segmentelor neafectate cu mentinerea capacitatii de efort – lucru la helcometru, care sa angreneze in miscare coapsa si genunchiul, cu evitarea miscarilor la nivelul gleznei oricum protejata prin orteze, dar si exercitii de respiratie;
  • mentinerea imaginilor ideomotorii legate de gesturile motrice specifice – antrenament mental si vizualizarea antrenamentelor.

 

Etapa 2:     [momentul in care simptomatologia locala se amelioreaza]

  • electroterapie – DD – in formula DF 3, PS 3, PL – 3’;
  • masaj Cyriax pe tendonul achilean;
  • MAL ale piciorului, initial pe extensie x 10 rep., ulterior pe flexie x 10 rep., circumductii usoare x 10 rep., mobilizari active libere cu tensiuni finale usoare x 5, asociate sau nu cu flexii – extensii de genunchi;
  • genuflexiuni 50% („trisate”) – 10 rep.;
  • contractii executate pe musculatura gambei, la diferite unghiuri de flexie a genunchiului 10” x 5-6 rep.;
  • MARC – pe flexia piciorului, asociate flexiei si extensiei gambei pe coapsa si coapsei pe bazin x 6-10rep. – rezistenta pe fata dorsala a piciorului, contrarezistenta fixeaza glezna, initial exercitand usoara presiune pe tendon, ulterior suprimand-o;
  • IL – pe directia flexie-extensie, cu debut pe musculatura flexoare, diferite rezistente, pentru extensie mai mica x 10 rep.;
  • sezand pe banca de gimnastica, talonul afectat urmareste linia tibiala a MI controlateral x 10 rep.;
  • sezand cu genunchii extinsi, flexia trunchiului, apucarea degetelor de la picioare si intinderea musculaturii extensoare prin accentuarea flexiei piciorului 10”- 10”, pauza = 20” intindere maxima x 5-6 rep.;
  • ILO – pe directia flexie-extensie, cu debut pe musculatura flexoare, diferite rezistente, pentru extensie mai mica x 10 rep.;
  • IA – initial pentru musculatura flexoare x 10 rep., ulterior pentru musculatura extensoare a piciorului x 10 rep.;
  • stand, ridicari pe varfuri x 10 rep.;
  • alergare usoara pe banda cu cresterea treptata a pantei, de 5 la 25 grade;
  • crioterapie – imersie in apa cu gheata.

 

– In aceasta perioada se executa alergari cu viteza mica initial, a carei distanta se mareste treptat. Dupa 3 zile, se procedeaza la cresterea treptata a vitezei de alergare, trecerea facandu-se prin alergare usoara cu accelerari pentru diferite distante.

– Dupa 2-3 zile de lucru pentru viteza se trece din nou la cresterea distantei si apoi la lucru pentru viteza la parametrii avuti inainte de aparitia tendinitei.

Etapa 3:     [reintegrarea in activitatea de antrenament]

POE:

  • MAL articulatia gleznei – toate directiile de miscare, in descarcare, finalizandu-se cu circumductii;
  • genuflexiuni 50% („trisate:) x 10 rep.;
  • „skipping” (joc de glezne) – 1’;
  • pendularea MI x 20;
  • alergare usoara, variante cu genunchii sus / cu pendularea gambelor inainte-inapoi 200m;
  • stretching: sezand cu genunchii extinsi si o banda peste fata plantara a picioarelor, se executa flexia maxima la nivelul gleznelor prin intermediul benzii – se mentine 20” x 5-6  / cu fata la spalier, in sprijin anterior pe MI controlateral, semiflectat, si posterior pe MI afectat, maxim extins, se executa flexia MI controlateral si flexia gleznei la nivelul MI afectat, se mentine 20” x 5-6 rep.;
  • fandare inainte pe MI controlateral x 5 rep.;
  • alergare usoara cu schimbari de directie 200m.

 

Refacere postefort:

  • lateral de banca de gimnastica, sarituri laterale 2 x 5 rep.;
  • sezand cu genunchii extinsi, flexia trunchiului, apucarea degetelor de la picioare si intinderea musculaturii extensoare prin accentuarea flexiei piciorului 20” x 5-6 rep.;
  • cu fata la banca se gimnastica sarituri inainte – inapoi peste banca 2 x 5 rep.;
  • bicicleta din stand pe omoplati, ambele sensuri de miscare;
  • decubit dorsal, deplasarea talonului MI afectat de-a lungul liniei tibiale a MI controlateral;
  • crioterapie – masaj cu gheata 5’.

 

Antrenament de intretinere:

  • tonifiere musculara: picioarele in sprijin anterior pe prima treapta de spalier, ridicari pe varfuri x 15 rep.; MAR; IL; ILO; SR; IA; izometrie 15-20” x 3-6 rep. – pauza = 30–40”;
  • stretching;
  • antrenament pliometric: sarituri laterale peste obstacol / sarituri inainte-inapoi peste obstacol / coarda elastica / piscina / urcat-coborit scarita, etc.;
  • alergare peste obstacole / pas sarit / pas saltat.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s