STUDIU PRIVIND STABILIREA UNUI PROGRAM EXPERIMENTAL IN VEDEREA RATIONALIZARII SI INDIVIDUALIZĂRII MIJLOACELOR DE ANTRENAMENT LA NIVELUL JUNIORILOR II IN JOCUL DE FOTBAL

 rationalizare-si-individualizare_1

Prioritati in procesul de antrenament la Juniori II:

  • La aceasta grupa de varsta se lucreaza in conditii de joc cu adversari activi.
  • Grupele vor fi constituite din 22 jucatori iar ponderea componentelor antrenamentului este urmatoarea: 30% – pregatire fizica/ 30% – pregatire tehnico-tactica/ 5% – pregatire teoretica/ 30 % – pregatire psihologica si 5% – pregatire biologica (refacere si recuperare).
  • Durata antrenamentului = 90-120 minute / de 5-6 ori pe saptamana .
  • Se va pune accent pe corectitudinea executiilor.

 

Principii de baza ale antrenamentului la Juniori II:

  • Jocul – meciuri exigente; jocuri regulamentare; recompensele si alti stimulenti trebuie sa existe ca la adulti.
  • Jucatorul – incredere in sine; stapanirea sentimentelor fara teama de influente exterioare; mandrie personala; mandria de a apartine unui club, unei echipe nationale; capacitatea de a construi relatii cu ceilalti; nevoia de atentie, de securitate, de intelegere.
  • Echipa – aspiratie la o cauza comuna; nevoia de spirit de echipa; directie; jucatori cheie; intelegere colectiva; manifestari de incredere, de concentrare si de dorinta de a invinge; asumare de responsabilitati.
  • Antrenorul – bine informat, experimentat, cunoscator al tuturor aspectelor; capabil de a vorbi clar; insistent cu disciplina; sa nu se indoiasca de puterea sa; calitati de conducator; convingator.
  • Antrenamentul – simularea unor conditii reale; joc tactic si organizare a echipei; repetitii mentale; exersari in situatii de mare presiune; programe variata; nevoia de a satisface dorinta de competitie a jucatorului; momente scurte de intensitate maxima; automotivatie; incitarea jucatorilor de a face propuneri.
  • Mediul – bune conditii de antrenament si de joc; public impresionant, intretinerea entuziasmului publicului, a oficialilor, a presei, a televiziunii etc.
  • Dupa varsta de 16 ani jucatorii pot abandona activitatea fotbalistica datorita mai multor cauze printre care: asteptari imposibil de satisfacut; atractia altor domenii; lipsa succesului; accidentari; lipsa posibilitatilor de a juca; comportamentul urat fata de grup; presiuni externe.
  • Antrenorul se foloseste adesea de teama jucatorilor pentru a-i stimula. Acest lucru nu este recomandabil in cazul antrenamentului cu tineri.

 

OBIECTIVELE CERCETARII:

  • stabilirea si experimentarea unor sisteme de mijloace specifice jocului de fotbal, in pregatirea juniorilor la nivel II, la trei cluburi Bucurestene:

                       FC D. B., FC S.B., FC J.B., privind imbunatatirea:

  • tehnicii miscarilor specifice jocului de fotbal;
  • calitatilor motrice de baza si a formelor de manifestare;
  • elaborarea si experimentarea unor modele de planificare, programare a pregatirii fotbalistilor juniori, in vederea rationalizarii si individualizarii mijloacelor de antrenament orientate spre componentele tehnico-tactice si fizice.

 

SARCINILE CERCETARII:

  • cunoasterea profilului complet al jucatorului de fotbal la nivel de juniori, structura si caracteristicile efortului, a mecanismelor fiziologice ce sustin efortul;
  • elaborarea modelului biologic si motric;
  • masurarea principalilor indicatori somatici si functionali ai juniorilor;
  • stabilirea probelor de control pentru evaluarea capacitatii de efort, a nivelului tehnico-tactic si mai ales a nivelului de dezvoltare a principalelor calitati motrice;
  • trecerea probelor de control;
  • stabilirea programului experimental in vederea rationalizarii si individualizarii mijloacelor de antrenament la nivelul juniorilor II.

 

IPOTEZA CERCETARII:

  • Folosirea mijloacelor specifice jocului de fotbal rationalizate si algoritmizate in conditiile individualizarii va permite imbunatatirea capacitatii de performanta la nivelul juniorilor II.

 

ORGANIZAREA EXPERIMENTULUI:

  • Prin aceasta cercetare se incearcavalorificarea experientei dobandite de-a lungul anilor, prin implicatiile personale la nivelul fotbalului juvenil, dar si de performanta si in acest sens s-a realizat o colaborare directa cu preparatorii fizici ai centrelor de copii si juniori din cele trei cluburi.

 

PERIOADA DESFASURARII:

  • Perioada desfasurarii experimentului 15 iulie 2012 – 15 iunie 2013.
  • Aceasta perioada a avut urmatoarea structura:
  • perioada pregatitoare I (vara);
  • perioada precompetitionala;
  • perioada competitionala I (tur);
  • perioada pregatitoare II (iarna);
  • perioada precompetitionala;
  • perioada competitionala II (retur).

 

LOTUL DE SUBIECTI:

  • Grupele de juniori II (16-17 ani) ale celor trei cluburi: FC D. B., FC S.B., FC J.B..
  • Fiecare grupa a fost constituita dintr-un numar de 18 fotbalisti.

 

MODUL DE LUCRU:

  • in perioadele pregatitoare, toate cele trei grupe au lucrat cu preparatorul fizic un program standard, adaptat particularitatilor de varsta si nivel de pregatire;
  • in perioadele competitionale, cele trei grupe prezentate mai sus au lucrat cu preparatorul fizic doua antrenamente pe saptamana;
  • toate grupele au efectuat stagii centralizate de pregatire timp de 12 zile, atat in perioada pregatitoare de vara, cat si in perioada pregatitoare de iarna.

 

Continutul lectiilor de antrenament a fost orientat spre:

  • o prelucrare musculara si articulara;
  • formarea si corectarea unor deprinderi motrice specifice jocului de fotbal;
  • valorificarea potentialului fizic prin abordarea frontala a lucrului privind capacitatile motrice;
  • perfectionarea si cresterea eficientei in antrenament si in joc a elementelor si procedeelor tehnice, precum si actiunilor tactice colective si individuale, in atac si in aparare, prioritare posturilor din echipa (portar, fundas, mijlocas, inaintas).

 

Privind metodologia de abordare a antrenamentului prezint cateva aspecte prioritare:

  • selectionarea celor mai adecvate mijloace sau structuri de exercitii, orientate pe doua paliere (pregatirea tehnico-tactica si pregatirea fizica), precum si adaptarea acestor mijloace de antrenament in funcţie de:
    • varsta fotbalistilor – juniori 16-17 ani;
    • nivelul de instruire;
    • postul din cadrul echipei (portar, fundas, mijlocas, inaintas).
  • alegerea celor mai adecvate metode de instruire, privind deprinderile motrice, dar mai ales educarea tuturor formelor de manifestare a capacitatilor motrice.

 

PROBE DE CONTROL – ANALIZA REZULTATELOR:

  • Au fost administrate in cadrul celor doua testari următoarele probe de control:
  • 10m aSp, 30m aSp, 50m aSp, lungime fara elan, triplu salt fara elan, detenta pe verticala, abdomen din atarnat la spalier, tractiuni in brate, testul de putere aeroba – du Gacon.
  • De asemenea, am testat capacitatea de mentinere a mingii in aer din deplasare cu piciorul si cu capul 30 sec. si proba complexa 1 (jucatori de camp) si degajarea mingii la punct fix si aruncarea mingii cu mana la punct fix (portari).

 

Probe control 10m aSp 30m aSp 50m aSp Lg.f.e Tr.s.f.e
Testari Ti Tf Ti Tf Ti Tf Ti Tf Ti Tf
FC  D.B. 2.12 2.11 5.25 4.24 6.35 6.27 2.41 2.47 6.7 6.75
FC S.B. 2.13 2.12 4.24 4.23 6.3 6.25 2.42 2.49 6.75 6.8
FC J.B. 2.14 2.13 4.26 4.25 6.37 6.3 2.43 2.46 6.7 6.75
MEDIE 2.13 2.12 4.25 4.25 6.34 6.27 2.42 2.47 6.71 6.73

 

Probe contr. Detenta cm Abdomene Tractiuni Test de Gacon
Testari Ti Tf Ti Tf Ti Tf Ti Tf
FC  D.B. 42 43 11 13 7 9 20 plec 21 plec
FC S.B. 41 43 12 14 8 10 20 plec 21 plec
FC J.B. 40 42 13 15 8 9 19 plec 20 plec
MEDIE 41 42.6 12 14 7.6 9.3 19.6 20.6

 

Exemple de mijloace folosite in perioada pregatitoare si competitionala la nivelul Juniorilor II in scopul optimizarii pregatirii fizice:

a.) 3 serii x 3 repetari x 600m, (600m in 6 intervale de 100m, dus-intors);

b.) 4 serii x 3 repetari x 600m, (600m in 6 intervale de 100m, dus-intors);

c.) 3 serii x (600m, 400m, 300m, 400m, 600m);

d.) 3 serii x 5 repetari x 400m, (400m in secvente de 100m, dus-intors);

e.) 3 serii x 12 repetari x 300m, total 36;

f.) 3 serii x 5 repetari sprint, naveta 10m, 20m, 30m in 30”, aproximativ 150m;

g.) 3 serii x 5 repetari (300m, 200m, 100m);

h.) 6 gardulete cu inaltimea de 50cm, distanta 10m intre ele/ grupe de 12 jucatori/ 10 repetari alegare lansata (aprox. 85%) cu saritura peste gard, cu bataie pe cate un picior alternativ/ revenire in alergare usoara/ se executa 10 repetari, fara pauza/ se pleaca atunci cand cel din fata trece de gardul 3;

i.) 2 serii x 5’, dupa urmatorul principiu: 10” alergare lansata, urmata de 10” pauza;

j.) 1 serie x 8’, dupa urmatorul principiu: 20m alergare lansata, revenire pe 20m prin alergare cu spatele, continuata cu alergare lansata pe 40m.

 

Descrierea probelor tehnico-tactice folosite pentru evaluarea Juniorilor II:

  • Mentinerea mingii in aer din deplasare in 30 secunde (M.M.D.) – pentru simtul si controlul mingii, nivelul maiestriei tehnice.
  • Sutul de la 30m (S30) – pentru forta de lovire a membrelor inferioare, precizie, nivelul maiestriei tehnice.

Jucatorul  loveşte mingea (sutează) de la 30m fata de poarta. Mingea este impinsă cu piciorul spre inainte la nivelul solului, aceasta trebuie sa intre in poarta fara a atinge terenul inainte de linia portii. Se suteaza numai cu siretul plin. Fiecare jucator are dreptul la 10 executii.

  • Proba complexa (P.C.) – pentru viteza de deplasare si de executie, tehnica in regim de viteza, indemanare si maiestrie tehnico-tactica.

proba-complexa

Probe specifice pentru portar:

  • Degajare la punct fix (D.P.F.) – pentru forta membrelor inferioare, precizie, tehnica lovirii mingii.

Portarii trebuie sa degajeze mingea (repunerea mingii in joc cu piciorul ) din suprafata de poarta la un coechipier aflat la centrul terenului. Fiecare jucator are dreptul la 10 executii.

  • Aruncarea mingii cu mana la punct fix (A.M.F.) – pentru forta membrelor superioare, precizie, tehnica aruncarii mingii.

Portarii trebuie sa arunce mingea cu mana (repunerea mingii in joc cu mana) printr-un procedeu specific din suprafata de poarta la doi coechipieri care se afla la 35m de poarta, in partea dreapta si stanga a terenului, in interior si la 5m distanta fata de linia de margine. Fiecare jucator are dreptul la 10 executii (5 dreapta si 5 stanga).

 

Prelucrarea rezultatelor obtinute la probele tehnico-tactice:

 

Mentinerea mingii in aer din deplasare in 30 secunde (M.M.D.) – repetari
ECHIPA Xi Xf
FC D.B. 2.85 31
FC S.B. 29 32
FC J.B. 27.5 30.5
MEDIE: 28.3 31.16

 

Sutul de la 30m (S30) – goluri
ECHIPA Xi Xf
FC D.B. 6.5 (M) 7.5 (B)
FC S.B. 7 (B) 8 (B)
FC J.B. 6 (M) 7 (B)
MEDIE: 6.5 (M) 7.5 (B)

 

Proba complexa (P.C.) – secunde
ECHIPA Xi Xf
FC D.B. 34.3 33.1
FC S.B. 35 33.6
FC J.B. 34.7 33.2
MEDIE: MEDIE: 33.3

 

Degajare la punct fix (D.P.F.) – reuşite
ECHIPA Xi Xf
FC D.B. 6.5 (M) 7.5 (B)
FC S.B. 7 (B) 8 (B)
FC J.B. 6 (M) 7 (B)
MEDIE: 6.5 (M) 7.5 (B)

 

Aruncarea mingii cu mana la punct fix (A.M.F.) – reusite
ECHIPA Xi Xf
FC D.B. 7 (B) 8 (B)
FC S.B. 7 (B) 8 (B)
FC J.B. 7.5 (B) 8.5 (B)
MEDIE: 7.16 (B) 8.16 (B)

 

Exemple de mijloace de individualizare pe posturi:

PORTARI:

FOOTBALL : Juventus Turin vs As Rome - Calcio - Serie A - 05/01/2014

  • Prinderea mingii cu si fara plonjon din suturi executate de antrenor de la o distanta de 10-15 m, de la nivelul solului, din demivolé si volé, 20 rep., p=10 sec., I=80%.
  • Prinderea mingii cu plonjon oferita de antrenor de la o distanta de 5 m cu deplasarea portarului 10-15m spre stanga si spre dreapta, 20 rep., p=20 sec., I=85%.
  • Devierea si boxarea mingii oferita de antrenor, distanta 5-10 m fata de poarta, 25 rep., p=20 sec., I=85%.

 

FUNDASI:

rationalizare-si-individualizare_3

  • 2 jucatori fata in fata la o distanta de 10m; unul conduce mingea in viteza, celalalt se deplaseaza in intampinarea acestuia executand deposedarea prin atac din fata – alternativ, 4 rep., p=30 sec, I=80%.
  • 2 jucatori asezati lateral, la o distanta de 2m isi disputa mingea care este trimisa de antrenor intre acestia; jucatorul care intra in posesia mingii incearca sa o protejeze, iar celalalt executa deposedarea prin atac din lateral – 6 rep., p=30 sec., I=85%.
  • Pe perechi, jucatorii asezaţi lateral, la o distanta de 2m; unul dintre acestia se deplaseaza inainte conducand mingea in viteza catre poarta, iar celalalt incearca sa execute deposedarea prin alunecare din spate – alternativ, 6 rep., p=30 sec., I=85%.

 

MIJLOCASI:

Andrea Pirlo

  • Mentinerea mingii in aer prin lovituri alternative cu piciorul, coapsa, capul; dupa 4-5 executii se va efectua o autopasa, in asa fel incat mingea sa poata fi ajunsa prin sprint inainte de a atinge solul; in continuare se va executa:
    • preluare prin amortizare urmata de conducere 5m;
    • preluare prin ricosare cu schimbarea directiei de deplasare cu 900;
    • preluare prin amortizare sau prin ricosare, conducere 5m si tras la poarta, 4×2 min., p=30 sec., I=80%.
  • 2 jucatori aflati in suprafata de pedeapsa; unul protejeaza mingea de pe loc si din deplasare de atacul celuilalt – alternativ, 6×30 min., p=30 sec., I=85%.
  • Pe perechi, un jucator cu mingea la picior, celalalt aflat la 10m de acesta; primul pleaca in conducerea mingii incercand sa depaseasca adversarul prin miscare inselatoare pentru a finaliza din afara suprafetei de pedeapsa – alternativ, 6 rep., p=15 sec., I=90%.

 

INAINTASI:

Blackburn Rovers v West Bromwich Albion - Premier League

  • Pe perechi, jucatorii asezati lateral, la o distanta de 2m; unul dintre acestia se deplaseaza inainte conducand mingea in viteza catre poarta, iar celalalt incearca sa execute deposedarea prin alunecare din spate – alternativ, 6 rep., p=30 sec., I=85%.
  • Jucatorii pleaca in conducerea mingii de la 30m fata de poarta, printre 5 jaloane aflate la 2m distanta intre ele, finalizand cu siretul plin din afara suprafetei de pedeapsa – 10 rep. (cate 5 cu fiecare picior), p=30 sec., I=90%.
  • Pase in doi pe 30m cu schimb de locuri pana in apropierea suprafetei de pedeapsa, unde jucatorul cu mingea o opreste (prin calcare) iar celalat finalizeaza prin sut la poarta – 10 rep., p=30 sec., I=90%.

 

 

rationalizare-si-individualizare_6

!!! “STUDIU PRIVIND STABILIREA UNUI PROGRAM EXPERIMENTAL IN VEDEREA RATIONALIZARII SI INDIVIDUALIZARII MIJLOACELOR DE ANTRENAMENT LA NIVELUL JUNIORILOR II IN JOCUL DE FOTBAL” – proiect Cristian Letchin sub indrumarea Prof. Univ. Dr. Stoica Marius, UNEFS Bucuresti, prezentat in cadrul cursului de Rationalizare si Standardizare in Sportul de Performanta!!!

 

Bibliografie:

[] Bacconi, A., Mazzali, S., (1999), La preparazione fisica del calciatore, Koala Libri, Reggio Emilia;

[] Marella, M., (1999), L’uso del praca dute come sttrategia di allenamento alla corsa. Notiziario Settore Tecnico, FIGC, nr. 4

[] Pradet, M., (2001), Pregatirea fizica, Bucureşti, MTS, CCPS

[] Stoica, M., (2000), Capacitatile motrice în atletism, Editura Printech

[] Tudor, V., (1999), Capacitatile conditionale, coordinative si intermediare – componente ale capacitatii motrice, Editura RAI Coresi

[] Votik, J., (1998), Estructura de las habilida des especificas del futbolista, El. Entrenador Espanol, Barcelona.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s