“Yo-Yo Test”

 Yo-Yo Test_0

Specificatii:

– O particularitate importanta a sportivilor in jocul de fotbal este aceea de a efectua exercitii intermitente cu intensitate ridicata pentru perioade mari de timp.

– Acest test ofera o oportunitate foarte buna de a estima capacitatea unui subiect de a sustine eforturi cu intensitate mare, in cazul nostru in jocul de fotbal.

– Performante bune la acest test indica semnele unei pregatiri fizice optime, Yo-yo reprezentand unul din testele standard folosite de preparatorii fizici, atat in sporturile ciclice, cat si in cele mixte.

– Testul „Yo-Yo intermitent” este asemanator celui „Yo-Yo anduranta” (variatia testului Beep).

Scopul principal:

  • este acela de a evalua abilitatea individuala de a executa intervale cu intensitate ridicata si timp scurt de revenire, pe o perioada prelungita de timp. Este folosita in sporturi precum fotbal, basket, tenis, handbal, etc.. (test de viteza in regim de rezistenta)

Materiale necesare:

  • pista de atletism sau suprafata neteda fara posibilitate de alunecare (preferabil tartan);
  • conuri de marcare;
  • ruleta (banda de masurare);
  • CD – preinregistrat + boxe / software „Team Beep-Test” – tableta conectata la un sistem de sunet;
  • planse de inregistrare tabelara a datelor / laptop – Excel.

 Yo-Yo Test_1

Procedeu de aplicare a testului „Yo-Yo intermitent”:

  • utilizam conuri pentru a marca linii ca in poza urmatoare;
  • pentru testul „Yo-Yo intermitent” avem: 20 m + 5 m revenire (10” pauza activa);
  • pentru testul „Yo-Yo anduranta” avem: 20 m + 2,5 m revenire (5” pauza activa);
  • subiectul porneste din spatele conului liniei de mijloc;
  • acesta alearga in tempoul sonor dat de softul „Team Beep-Test” pe distanta de „20 m dus-intors”;
  • urmeaza o perioada de pauza activa de 10” (intercalata intre fiecare naveta dus-intors de respectiv „20m + 20m”), in timpul careia subiectul trebuie sa mearga „5m + 5m” (dus-intors);
  • viteza pe cei „20m + 20m” creste progresiv;
  • un avertisment este dat atunci cand subiectul nu termina o naveta dus-intors in timpul alocat, la a doua greseala de acest gen, subiectul este eliminat.

 Yo-Yo Test_4

Variatii:

  • exista doua niveluri pentru oricare dintre aceste doua teste (intermitent si anduranta);
  • „Nivelul 1” este destinat incepatorilor (persoanelor mai putin instruite);
  • „Nivelul 2” este destinat avansatilor (sportivilor bine pregatiti si de elita) – acestia pornesc cei „20m + 20m” de la o viteza mai mare;
  • ambele variatii ale testelor au viteze care cresc progresiv pe tot parcursul testarii.

 Yo-Yo Test_2

Notarea:

  • parametrii sunt reprezentati de distanta totala acoperita de subiect inainte ca acesta sa nu poata tine pasul cu tempoul dat de soft sau inregistrare;
  • testarea „Yo-Yo intermitent” pentru Nivelul 1 dureaza de obicei intre 5-20 minute;
  • testarea „Yo-Yo intermitent” pentru Nivelul 2 dureaza de obicei intre 3-10 minute;
  • Bangsbo, 1998 a publicat formula pentru estimarea VO2max (ml/min/kg) din rezultatele testelor „Yo-Yo intermitent N1” si „Yo-Yo intermitent N2”:

Yo-Yo intermitent N1:   VO2max = Distanta Yo-Yo intermitent (m) × 0.0084 + 36.4

Yo-Yo intermitent N2:   VO2max = Distanta Yo-Yo intermitent (m) × 0.0136 + 45.3

 

Subiectii tinta:

  • acest test a fost conceput pentru a evalua in general nivelul sportivilor practicanti de jocuri de echipa, in special a fotbalistilor unde natura efortului este predominant intermitenta (efortul in jocul de fotbal este unul de tip mixt);
  • evaluarea nivel 1 este conceput pentru nivelul de tip recreational, in timp ce evaluarea nivel 2 targeteaza sportivi de performanta;

 Yo-Yo Test_3

Fiabilitate:

  • aceasta este data de cat de stricta este persoana care evaluaza, respectiv preparatorul fizic;
  • este data si de practica si respectiv experienta evaluatorului, preparator fizic.

Avantaje:

  • acest test poate fi efectuat simultan de mai multi subiecti odata.

Dezavantaje:

  • nivelul de practica si motivatia pot influenta scorul final al subiectilor;
  • conditiile de mediu pot afecta rezultatele.

Consideratii:

  • pentru o evaluare stiintifica este recomandat ca testarea sa se repete la un anumit interval de timp, iar conditiile testarii sa fie cel putin asemanatoare celui precedent;
  • acest test este unul cu efort de tip maximal, ce necesita un nivel optim al pregatirii fizice.

Istoric:

  • acest test a fost elaborat de fiziologul danez de fotbal Bangsbo J. si colaboratorii acestuia.

 Bibliografie:

 [] Bangsbo, J., Iaia, F., M., Krustrup, P., (2008), The Yo-Yo Intermittent Recovery Test: A useful tool for evaluation of physical performance in intermittent sports, Sports Medicine

[] Bangsbo, J.,  Krustrup, P., Hansen, P., R., Ottesen, L., Pfister, G., Elbe, A., M., (2016), Science and Football VIII: The Proceedings of the Eight World Congress on Science and Football, Taylor & Francis Group

[] Tudor, V., (1999), Capacitatile conditionale coordinative si intermediare – component ale capacitatii motrice , Editura RAI Coresi, Bucuresti

[] Tudor, V., (2005), Masurare si evaluarea in cultura fizica si sport, Editura Alpha, Bucuresti

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s